Tehnica însoțește oamenii descurcăreți și inteligenți. În motorsport e nevoie să ai parte de concentrare și disciplină, alături de tehnică, iar acestea trei formează oarecum coloana vertebrală a unui sportiv, nu doar în motorsport.
George Guli, care ne-a arătat că se poate face karting de perfomanță, este genul de pilot de la care ai ce învăța, chiar și atunci când ești sigur că le-ai văzut și auzit pe toate.
Nu a avut parte de un început tipic, dar participările sale i-au adus câteva titluri notabile, experiență cât cuprinde și oportunitatea de a concura împotriva celor mai buni piloți de karting din România, și nu numai!
Foto: George Guli în mijloc
1. Cum a început aventură ta în motorsport?
“La mine, situația a fost total atipică, în sensul că deși eram pasionat de multă vreme, din copilărie, am avut un acces mai greu către tot ce ține de sporturile auto fiindcă eram destul de departe, fiind din Tulcea, și nu am apucat să particip decât după 25 ani. Deși voiam să încerc karting-ul de la 10 ani, am ajuns printr-o conjunctură să mă urc într-un kart de competiție și totul a început prin 2009, când împreună cu prietenul meu, Horia Ciuclea, cu care am și mers mai departe, am văzut ce înseamnă motorsportul. Bineînțeles, am achiziționat un kart second hand și am mers la diverse competiții, prin 2010 cred că a fost și prima participare la curse. Nu e chiar o poveste frumoasă, cum e în cazul altora, dar m-am descurcat bine și mi-a plăcut enorm. Am luat un loc 2 la prima participare, la București.”
2. La ce competiții iei parte în acest moment?
“Particip la cele două competiții naționale, în Campionatul Național de Karting și o competiție care se numește Romanian Karting Masters, la care eu particip de ceva vreme. Concurez la o clasa bine cotată, adică cea mai înalta clasa din karting, respectiv KZ2, unde karturile sunt prevăzute cu schimbătoare de viteză, cu o cutie secvențială în 6 trepte. De asemenea, În momentul de față, din acest an, participă și fiul meu, și ne-am axat pe o singură competiție.”
Foto: George Guli bucurându–se de binemeritatul loc 1 la Karting Masters
3. Care sunt cele mai mari realizări de până acum?
“În 2011, când în vechiul campionat al Federației Române de Automobilism am ieșit Campion Național, clasa ICA, o clasa mai veche, o clasa disputată cu concurenți din afară, piloți italieni care participau ocazional, karturi puternice și agresive, dar și stricăcioase, la care mai apoi s-a renunțat. În 2012 am făcut trecerea la KZ și am participat la toate competițiile care au existat, fie că e vorba de Campionatul Național, sau în Romanian Karting Masters, am participat la toate și am avut un parcurs destul de bun, oricum peste așteptări. Am avut victorii în clasa piloților de peste 35 ani, la KZ2, unde am câștigat de 2 ori campionatul. Competiția este una acerbă, mai ales că vin tineri care promovează de la clasele inferioare, dar există și pasionați care fac karting.”
4. Ai avut parte evenimente nefericite în timpul curselor?
“Încă din momentul startului, totul este un amalgam de trăiri intense, fericite, dar și mai nefericite. Am avut parte, nu foarte des, de abandon tehnic provocat de un adversar sau de o cedare a materialului, cum a fost acum în weekend, să se desprindă un furtun de la radiator și să fiu nevoit să abandonez. Am avut și incidente pe pistă, dar nu lucruri grave din care să nu pot reveni. Atât timp cât totul se desfășoară organizat, respectând normele de securitate, plus că participi alaturi de piloți bine instruiți, nu este un sport periculos cum se vede din exterior, așa că pot bifa un singur eveniment acum câțiva ani, dar am revenit apoi la același nivel.”
Foto: Podiumul de la cursa de debut a lui George și un rezultat destul de promițător
5. Problema bugetului este arhicunoscută pentru orice pilot, de ce buget are nevoie un pilot pe etapă pentru a concura liniștit?
“Bugetul este o componentă problematică, într-adevăr. Este problema tuturor sportivilor din România, nu doar din karting sau automobilism, iar peste 90% este asigurat din surse proprii. Nu pentru că nu știu să facă rost de bani, dar educația financiară și aprecierea sportului din partea persoanelor care pot sprijinii acest domeniu este precară sau redusă și există o reticență în a susține sportivii. Totuși, oameni care pot susține sportul mai mult aleg să nu facă asta din motive cunoscute doar de ei, e mai simplu să te ascunzi în spatele vorbelor. Dar că să răspund mai concret, pentru karting, un buget liniștitor ar însemna 3000-4000 de euro pe etapă, în care să poți include toate costurile. Aici vorbim de deplasare, cazare, eventuale probleme mecanice, și tot așa. Piesele pot ceda oricând. Suma ar asigura un parcurs liniștitor, este una medie, dacă vorbim de etape în străînătate, acolo vorbim de sume mai mari.”
6. Ai concurat și în străinătate?
“Nu, până în acest moment nu, nu știu sigur dacă o voi face, este nevoie de multă pregătire deoarece nivelul sportivilor din afară e foarte ridicat. E nevoie să călătorești, să te antrenezi pe acele circuite, este timp petrecut departe de familie și de business sau job, dar aș vrea să ajung măcar pe unul din marile circuitele de karting din italia.”
7. Ce hobby-uri mai ai în afară de motorsport?
“Cred că cel mai bun răspuns e că motorsportul îmi ocupă timp și resurse, și nu prea pot avea altele. Simt că îmi e de ajuns. Sunt pasionat de tot ce ține de domeniul auto, am participat și la competiții de ROTAC la Time-Attack, la auto, dar consider că participările din Campionatul Național de Karting oferă trăiri intense. Totodată mă ocup și de fiul meu, care are victorii importante, și el va rămâne o prioritate pentru mine. Bineînțeles, vedem dacă și el dorește să facă acest lucru în continuare.”
8. Cum vezi viitorul acestui sport în următorii ani?
“Consider că acest domeniu, kartingul, este pe un teren ascendent, și mare parte din merit se datorează, culmea, pandemiei, care a adus lume nouă la circuit. Noi nu am fost așa afectați de restricții deoarece activitatea se desfășura în aer liber, am putut să continuăm, spre deosebire de alte sporturi. Am constatat că din 2020 au venit persoane noi în acest peisaj, unii s-au retras după ce au văzut cum e, iar alții au rămas în continuare. Sunt mulți tineri, ajutați de părinți, și consider că dacă acum câțiva ani eram 100-150 de sportivi la nivel național, sportivi care concurau constant, acum pot spune că mergem spre 400-500 de sportivi care participa an de an, chit că nu concurează tot anul. Consider că este o rampă de inițiere către sporturile auto, iar cine a plecat de la karting și a continuat spre auto, a avut rezultate bune.”
9. Ce urmează în acest an pentru tine?
“Pentru mine urmează încă un weekend competițional săptămâna viitoare, între 22-23 iulie, o lună iulie fierbine din punct de vedere competițional, este și etapa a 5-a Karting Masters care se desfășoară la Prejmer, iar apoi finalul sezonului la Bacău în Septembrie. Aici merg sigur, poate particip și la ultima etapă din Campionatul Național de Karting, dar e cu semnul întrebării, depinde de buget și de susținători, până în momentul respectiv. Apoi urmează o pauză tehnică, pentru a pregăti noul sezon, din 2024.”