Mulţi tineri devin pasionaţi de motorsport încă de mici. Fie că e vorba de cineva din familie care le insuflă pasiunea, fie sunt pasionaţi de jocuri video care vor să încerce ceva mai mult, sau pur şi simplu au talent, le plac maşinile şi au şansa să ajungă unde îşi doresc.

Tânărul Eric Enache are talent, pasiune şi ştie clar ce îşi doreşte. Merge pe reţeta “experienţă, antrenament şi echilibru”, care îl avantajează. Este un pilot cu capul pe umeri, cu sânge rece, când e nevoie, şi foarte realist în ceea ce priveşte costurile din sportul pe care îl practică.

Dacă vrei să ştii cine l-a inspirat să persevereze sau dacă ai fost vreodată curios la ce preţuri ajung anumite piese de echipament, Eric îţi poate spune mai multe.

 

1. De ce motorsport? De ce nu fotbal sau alt sport mai uzual?

“Adevărat, şansele sunt mult mai mari în fotbal, dar totul a început datorită tatălui meu, el a fost pilot la rândul său. A început cu karting şi a devenit campion naţional la raliuri în 2008. Eu practic acest sport de 10 ani, din 2014 mai exact, şi de foarte mic am început cu kartingul.”

2. Ce persoană sau persoane au un rol important în cariera ta?

“În primul rând părinţii mei, care mă susţin, caută buget, sponsori, şi doresc prin orice mijloace să mă ridice la un nivel înalt. În al doilea rând, am şi un pilot preferat, Sebastian Vettel, care m-a motivat să ajung aici. În anii de supremaţie, 2010-2013, m-a făcut să îl susţin şi să îl admir foarte mult.”

foto: Eric Enache situat pe primul loc pe podium

3. Ai emoţii înaintea unei etape? Există vreo modalitate anume prin care scapi de ele?

“Aici depinde de etapă. Dacă este o etapă de început de campionat, când nu ştiu exact cum stă treaba, nu, dar dacă e o etapă de sfârşit de sezon sau ceva pe plan internaţional, am emoţii. Atunci încep să fac exerciţii de respiraţie pentru a mă calma şi, în general, trec repede.”

4. Crezi că talentul este la fel de important ca partea financiară?

“Cred că până într-un punct, talentul, chiar dacă partea financiară predomină. În Formula 4 sau 3, poţi ajunge cu talent, chiar poţi avea şi noroc de câţiva sponsori buni, dar apoi în Formula 2 sau 1 ai nevoie de buget mare şi de aceea, ajung  puţini care se bazează doar pe talent.”

5. Cum reuşeşti să împaci motorsportul cu viaţa personală?

“Momentan, se împacă foarte bine, nu am avut probleme nici la şcoală, pot să învăţ, iar pe plan personal, prietenii cei mai buni sunt tot la karting şi ne petrecem timpul acolo.”

6. Când vine vorba de sponsori, cum reuşeşti să Îi găseşti?

“Majoritatea sponsorilor sunt prin cunoştiinte care ne ajută cu bugetul sau firme locale. Chiar dacă kartingul e costisitor, nu am trecut încă pe monoposturi, unde bugetul ajunge la câteva zeci de mii de euro pe sezon.”

7. Care ar fi costurile legate de echipamentul unui pilot? Poţi să ne oferi o estimare?

“Depinde, pentru karting, undeva la 5000 de euro, un echipament profesionist, care îţi permite să concurezi în competiţii de FIA, dar dacă treci la monoposturi, preţul se dublează. Unele piese au costuri de 2000 mii de euro, o cască bună este 1500 de euro, minim. Costumul ajunge undeva la 300-400 de euro la karturi, depinde de model, iar mănuşile până în 100 de euro.”

8. În afară de motorsport, ce alte hobby-uri mai ai? Ce îţi mai place să faci?

“Nu prea multe, mă axez în mare parte pe motorsport, mă antrenez pe simulator sau merg la sală. Cu toate acestea, am păstrat un hobby pe care încă îl practic cu plăcere, şi anume pescuitul.”

9. Cum arată anul 2023 pentru tine? Ce competiţii ai în agendă?

“La începutul acestui an, am avut primele de etape de ROTAX, apoi a început Campionatul Naţional. În Iulie, August, nu suntem siguri dacă vom rămâne pe partea de ROTAX sau trecem la auto, nu ne-am decis 100%. Este ceea ce am discutat, nu este nimic bătut în cuie, mai ales când vine vorba de tranziţia la auto, depinde de mulţi factori.”