Pasiunea pentru motorsport poate fi descoperită în cele mai neașteptate momente ale vieții. Pentru tânărul Matei Ghiban, dragostea pentru viteză și adrenalină a prins rădăcini încă de la vârsta de 4 ani, când a fost captivat de Raliul Argeșului. Acum, Matei este un pilot de curse promițător din lumea motorsportului, iar parcursul său impresionant demonstrează angajamentul, determinarea și pasiunea fără margini pe care le are față de această activitate.

Tânărul Matei Ghiban face parte dintr-o generaţie care s-a născut cu talent şi pasiune pentru motorsport. A participat la Sibiu, la o etapă de macadam împreună cu Vali Porcisteanu, care i-a recunoscut potenţialul şi i-a devenit mentor şi îndrumător. A avut atâta îndrăzneală încât a cochetat şi cu ideea de a fi pilot de avion. Nu mulţi tineri se gândesc la aşa ceva când sunt abia în liceu.

Astfel, are tot viitorul în faţă, o carieră în motorsport şi beneficiază de sponsori şi susţinere aşa cum puţini au. Înţelege ce înseamnă marketingul sportiv, este prezent în mediul online şi tot ce ne rămâne de văzut este ce surprize ne mai rezervă acest tânăr campion.

Matei Ghiban, în stânga imaginii

1. Ce înseamnă motorsportul pentru tine? Cum ai ajuns să îl practici?

“Totul a început de când eram mic, la 4 ani am venit la Raliul Argeşului, a fost ultimul înainte de pauza de 9 ani, şi acolo m-am îndrăgostit. Am mers şi la etape de Viteză în Coastă ca spectator şi, deşi practicam tenis, am dorit să mă apuc de karting. După câţiva ani, am făcut o pauză, şi tata mi-a promis că dacă intru la unul din liceele bune din Piteşti, ne reapucăm de motorsport. Aşa a fost să fie, au urmat apoi cursuri cu Vali Porcişteanu şi încet, am ajuns unde sunt acum.”

2. Cum te-ai simţit după primele victorii?

“Prima victorie, am avut-o la Harghita, etapa trecută. La Raliul Argeşului o să fie mai complicat şi strategia va câştiga cursa, nu viteza.”

3. Îl cunoşti şi pe Vali Porcişteanu, din câte ştiu, este una din persoanele care te-au ajutat în cariera ta din motorsport?

“Bineînţeles, şi nu doar el, toţi partenerii mei care mi-au fost alături de-a lungul timpului. Dar, el are meritele de îndrumător în motorsport, şi nu cred că aş fi ajuns până aici fără ajutorul lui.”

4. Bugetul este întotdeauna o mare problemă pentru orice pilot, crezi că poţi concura fără un buget solid?

“Da, se poate, dar bugetul este foarte important. Lăsând partea materială, este important din punct de vedere mental. Dacă ştii că ai buget, poţi merge fără griji, şi e important să te concentrezi asupra traseului, nu la ce s-ar putea întâmpla şi cum te descurci în caz de ceva.”

5. Cum s-a simţit trecerea de la karting la raliu?

“Deşi sunt 2 discipline diferite, m-a ajutat kartingul deoarece mulţi piloţi, când veneau la primele etape de raliu, erau foarte agitaţi. Eu având experiența kartingului eram mai liniştit şi intram mai uşor în spiritul de cursă. Dar într-adevăr, sunt diferenţe sesizabile.”

6. Unde întâlneşti provocarea cea mai mare? Pe traseu sau în afara lui?

“Cred că în afara lui mai degrabă. Când eşti pe traseu, lucrurile sunt clare, merg de la sine, dar în afara lui sunt o mie de variante ce trebuie luate în calcul. Ce anvelope îţi trebuie, ce presiune ai la roţi, cum decizi să ataci următoarea probă şi mai este şi lupta de acasă, când cauţi parteneri noi şi susţinători care să te ajute în a fi un pilot mai bun.”

7. Ce îţi place să faci în timpul liber?

“Timpul mi-l dedic tot maşinilor, dar îmi place să petrec timp pe afară, mai ales de când am descoperit fotografia pe film, care mă pasionează foarte tare, este ceva retro într-o lume din ce în ce mai modernă.”

8. Ce maşina crezi că te caracterizează cel mai bine?

“Sincer, maşina care m-a marcat este Loganul, care este şi prima mea maşină de raliu, prima maşină cumpărată de curse, maşina de la cursul de pilotaj şi prima maşină pe care am învăţat să conduc pe stradă. A reprezentat un început în toate. Dar overall, dacă este să aleg una, aceea ar fi Mitsubishi Lancer Evo.”

9. Ce îţi propui pentru acest an din punct de vedere profesional şi personal?

“Ne dorim să evoluăm şi anul acesta să mergem la victorie pentru Cupa Dacia. Dorim să ne dezvoltăm şi să scoatem ce e mai bun pe traseu. Aştept şi plecarea la facultate, am dat BAC-ul, voiam să aleg o carieră în aviaţie, dar m-am hotărât să aleg drumul unei cariere mai simple. Aviaţie voiam să fac în Ungaria, am ales să urmez cursurile mai aproape de casă.”