Pentru pilotul de curse Leo Borlovan, motorsportul reprezintă o tradiție de familie care a fost transmisă de la generație la generație. Bunicul său a fost primul arbitru internațional de raliuri din România, iar tatăl său a obținut peste 40 de titluri naționale la competițiile de motorsport. Pasiunea pentru motoare a fost imprimată în ADN-ul său, iar la vârsta de doar 3 ani a fost așezat pentru prima dată într-un kart, devenind cel mai tânăr pilot din lume.
Perseverenţă. Pasiune. Buget. Acestea ar fi ingredientele necesare unui pilot de motorsport bun. Experienţa din campionatele mondiale este binevenită şi consolidează un viitor strălucit. Pe lângă toate acestea, se află şi familia, care te susţine, te înţelege sau, în cel mai fericit caz, e alături de tine de la începutul cursei până la sfârşit.
Leo Borlovan este un tânăr care a căpătat experienţă prin câştigarea a numeroase titluri în Campionatul Naţional de Karting încă de la vârsta de 5 ani, urmând ca la vârsta de 16 ani să facă pasul spre competiţii de monoposturi şi turisme prin Europa şi prin ţară. În 2021 a fost primul Campion all-time din Radical Romanian SR1 Cup, a avut o evoluţie excepţională la Radical Intercontinental Cup, desfăşurat pe circuitul de la Portimao, iar acum evoluează pe un prototip Funyo SP05 Evo în Campionate de Anduranţă din Europa, unde deja are un podium la general şi o victorie la clasă pe circuitul SPA- FRANCORCHAMPS şi Romanian Endurance Series. Este recunoscut şi pentru spectacolul pe care îl poate oferi în Campionatul Naţional de Super Rally.
Este cu capul pe umeri, emoţiile nu reprezintă un impediment şi înţelege că victoria nu înseamnă doar un loc pe podium. Ştie că în spatele culiselor, e o imagine de întreţinut, pentru sponsori şi pentru fani. Am vorbit cu el despre începuturile sale, despre viitorul kartingului în România şi, la final, despre mesajul ce le transmite tinerilor care doresc să se apuce de motorsport.
1. De ce ai ales o carieră în motorsport? Ce te-a atras la acest sport?
“Pasiunea pentru motorsport a devenit ca şi o emblemă de familie care a apărut odată cu bunicul meu, care a fost primul arbitru internaţional din România în ceea ce priveşte raliurile, apoi s-a transmis către tatăl meu, care are şi el peste 40 de titluri naţionale adunate, la toate disciplinele. Este maestru al sportului. Tot tata a fost cel care la 3 ani m-a aşezat în kart şi atunci am bătut un record, de cel mai tânăr pilot din lume. De acolo, inevitabil, a început să fie o pasiune, un ţel. Până acum am obţinut 7 titluri naţionale la karting şi 2 la automobilism.”
2. Te-au pasionat dintotdeauna maşinile?
“Da, clar, dormeam prin maşinile de curse ale lui tata şi atmosfera de raliu era constantă în casă. Ţin minte că se pregăteau de concurs şi voiam şi eu să fiu aşa. Maşinile au devenit parte din viaţa mea şi mă mândresc cu asta. În prezent sunt şi student la Politehnică în Timişoara – Ingineria Autovehiculelor.”
3. Cum te simţi în momentul startului?
“Din momentul în care ştiu că urmează deplasarea şi până când iau startul la un concurs, simt că trebuie să dau ce e mai bun, că asta e menirea mea. Mă simt cel mai motivat să fac asta nu doar pentru rezultat, dar şi pentru atmosferă.”
4. Ai avut emoţii în primele etape?
“Clar, tot timpul au existat emoţii într-o oarecare măsură, dar un mare atu al meu este că pot să le depăşesc şi nu prea am avut cazuri în care să mă copleşească încât să nu performez la nivel maxim. Când am pornit motorul şi am plecat de la boxe, emoţiile mă lasă şi încep să îmi fac treaba.”
5. Cât de greu este să atragi sponsori?
“Este un subiect pe care îmi pare bine că l-ai abordat. Sponsorii sunt destul de greu de atras, în ideea în care motorsportul este puţin mai greu de înţeles. Sunt multe discipline, ramuri, fiecare merge pe ramura lui. Din experienţa mea, ai nevoie de această susţinere, mai ales dacă vrei să îţi finanţezi cariera doar din sponsori. Este destul de greu, mai ales pentru o persoană fără mulţi urmăritori din alt context. Nu mulţi sponsori înţeleg ce e motorsportul şi ce expunere are. Momentan, şi eu am ales anul trecut să particip la Super Rally strict din acest motiv, pentru că este o expunere destul de mare şi voiam să le arăt sponsorilor cum reacţionează lumea când vede maşina, sau cum e publicul la sfârşitul traseului, şi tot aşa.”
6. Consideri că există şanse ca România să deţină un campionat puternic de karting în viitor?
“Nu mă pot pronunţa cum e kartingul în România acum, dar cândva a fost la nivel mondial. Pot confirma deoarece am avut campioni mondiali, din Campionatul Naţional, şi chiar şi din generaţia mea, când mergeam la karting. Eram câte 4-5 piloţi care mergeam la campionate mondiale, şi chiar şi azi sunt câţiva piloţi care merg la aceste campionate şi au rezultate foarte bune. Cam acesta e nivelul la karting, mai ridicat decât la auto. Avem şi câteva circuite destul de bune, cum e la Bacău, Speed Park, care în 2003 era cel mai tare circuit din sud estul Europei, cel de la Târgu Secuiesc, care e circuit nou, de nivel mondial, şi altele care se ridică la standarde asemănătoare.”
7. Ai şi alte hobby-uri în afară de motorsport?
“Da, normal, ca oricine. Îmi plac sporturile în general, practic şi tenis ocazional, înot, sală, bineînţeles. Am practicat şi box o perioadă. Îmi place să experimentez orice formă care îmi testează limitele şi skill-urile.”
8. Cum arată agenda ta pentru acest an competiţional?
“În momentul acesta, nu pot spune ceva concret, deoarece am întârziat cu pregătirile. Dar în orice caz, planific deplasări în campionatele din afară, în special la Endurance Cup, dar şi câteva apariţii la noi în ţară, la Romanian Endurance Series, câteva etape la Super Rally, şi cam atât, momentan. Efectiv mă interesează câteva curse importante şi vreau ca evoluţia mea să fie constantă.”
9. Sunt tineri care doresc să se apuce de motorsport. Care ar fi mesajul tău pentru ei?
“Să îşi definească ţelul şi să îndrăznească, să fie hotărâţi, iar dacă obiectivul lor este să ajungă piloţi mari de curse, să nu renunţe niciodată şi să fie perseverenţi în tot ce îşi propun.”