Un traseu din motorsport nu este pentru toată lumea. E un loc unde uiţi de tine, de persoana de zi cu zi, pentru a deveni altcineva, o persoană care face tot ce poate pentru a fi pe podium. Se pot întâmpla multe, poţi avea probleme tehnice, pot să te doboare emoţiile, poţi ajunge chiar şi la abandon. Nimic nu e exclus.
Motorsportul este un domeniu în care pasiunea, determinarea și talentul se împletesc pentru a crea adevărați campioni. Unul dintre aceste nume promițătoare este Andrei Marchidan, un tânăr pilot român cu o pasiune arzătoare pentru karting.
Ce îl împinge pe tânărul Andrei Marchidan să lupte? Răspunsul e simplu. Pasiunea şi talentul. Este genul de pilot care chiar şi atunci când are o problemă tehnică serioasă, nu renunţă. Strânge din dinţi, perseverează, dar clar nu abandonează.
Andrei adoră motorsportul încă de mic, este hobby-ul faţă de care nu s-ar vedea. Are de unde moșteni plăcerea de a concura. În acest interviu vom afla mai multe despre un pilot care aflat la început de drum, care are toate calităţile unui campion.
1. Cum a început toată aventura în motorsport pentru tine?
“Pot spune că totul a început din familie. Bunicul meu a fost pilot în tinereţe, tata este poliţist şi oarecum, am crescut cu motorsportul în familie. La 9-10 ani, tata m-a dus la AMC Kart când era în AFI. A văzut o sclipire în mine şi a decis că pot mai mult. Primul contact serios l-am avut în 2013 la Campionatul Şcolar de Karting, şi a fost cel mai bun prilej să să văd cum mă descurc şi să dezvolt aceasta pasiune. Nu am crezut că ajung până aici, am început cu un hobby şi acum sunt pregătit pentru următorul pas, oricare ar fi el.”
2. De ce karting?
“Niciodată nu m-au pasionat alte sporturi, a fost o atracţie reciprocă, chiar dragoste la prima vedere, şi de atunci nu a existat altceva. Alte sporturi nu prea m-au impresionat, am rămas axat pe karting şi auto în general.”
3. Care ar fi visul tău?
“Visul oricărui pilot ar fi să ajungă în Formula 1, dar trebuie să rămânem realişti. Cred că participarea la o competiţie de nivel mai mare în motorsport, cum ar fi Porsche Cup, ar fi un vis realizabil. M-ar bucura enorm să am un renume mondial În acest sport.”
4. Ai avut parte de trasee care îţi pună probleme sau ai avut probleme tehnice vreodată?
“Eu fiind un sportiv cu buget mult mai mic, kartul pe care mi l-am permis a fost achiziţionat second hand, prin urmare au fost câteva probleme tehnice. La Trofeul Transilvaniei, în 2020, au fost probleme, mi s-a rupt suportul de la scaun şi am fost nevoit să mă târăsc cu scaunul de asfalt, practic, nu mai aveam susţinere, aşa că mă ţineam cu cotul pe motor ca să stau ridicat oarecum. Luptăm pentru titlu şi nu îmi permiteam să abandonez.”
5. Ai participat la competiţii şi în afara ţării?
“Am participat o singură dată, la un Campionat European, unde am ieşit pe locul 15 din 32, în Ungaria, la Kecskemét.”
6. Este kartingul un sport accesibil tuturor?
“În ultimii ani, bugetul a explodat în karting şi a ajuns să nu mai fie pentru oricine. Adică, eu de exemplu, nu mai pot să fac faţă cu fondurile, iar sponsorizările sunt puţine în România. Fără un buget, să zicem, de minim 20000 de euro pe sezon, nu prea ai cum să supravieţuieşti. Asta dacă vrei să ai performanţe. Dacă e hobby, bugetul scade considerabil.”
7. Îţi plac şi alte sporturi? Ai alte hobby-uri?
“Nu, chiar nu, kartingul este totul pentru mine, sau mai bine zis motorsportul. Nu m-au atras alte sporturi şi nu doresc să practic altceva. Aşa sunt de mic, am fost întrebat de părinţi dacă vreau să încerc şi altceva, dar am refuzat. Este singurul pe care pot să îl fac.”
8. Ce maşina se afla în topul preferinţelor tale şi de ce?
“Dream car-ul meu ar fi Ferrari 458 Speciale, asta ca maşină sport, iar la nivel de stradă, Mazda RX7. Acestea au rămas încă de mic fixaţiile mele.”
9. Nu a început demult sezonul competiţional, cum merge până acum şi ce îţi propui pentru acest an?
“Din cauza unor incidente şi controverse în afara circuitului am rămas fără șasiu şi nu am avut cum să concurez. Scopul meu pentru acest an este să strâng fonduri să îmi achiziționez un kart nou, pentru a putea să mă lupt în faţă. Se va rezolva, dar mai greu. Sunt foarte puţine persoane care doresc să sponsorizeze kartingul în România. Indiferent cât de mult te implici, lumea o să te respingă cu acel clasic “te sunăm noi”. Dacă nu ai persoane influente implicate, nu prea o să ai şanse la sponsorizări, decât dacă se găsesc oameni cu dorinţă şi pasiune, care sunt rari.”