O întrebare pe care ar trebui să-și pună orice pilot de motorsport din țara aceasta este: “Vreau să rămân în România sau să concurez în afară?” Este greu de decis. Se poate și în România, desigur. Nu putem spune că motorsportul este la fel de popular ca fotbalul sau alte sporturi, dar este într-o continuă creștere și are potențial.
Bogdan Duma este un tânăr pilot de motorsport care reuşeşte să îmbine participarea atât în campionatele din afară României, cu cele din ţară. Nu este uşor, nu este opțiunea populară, dar prin faptul că reuşeşte să facă faţă şi să aibă rezultate foarte bune, Bogdan le demonstrează tuturor, prin rezultatele obținute, că este un campion.
Pasiunea pentru acest sport i-a fost transmisă de tatăl și bunicul său, ambii fiind piloți de curse în trecut. Încă de mic, Bogdan a fost familiarizat cu atmosfera curselor și a crescut înconjurat de motorsport. În acest interviu, Bogdan a dezvăluit că nu-și poate imagina cum ar fi fost viața lui fără această pasiune moștenită din familie.
1. Concurezi de la o vârstă fragedă, ce te-a făcut să te apuci de motorsport?
“A început ca o moștenire de familie, şi tatăl şi bunicul meu au fost piloţi. Bunicul a fost chiar şi mecanic. Nu ştiu dacă am avut această pasiune înainte, nu îmi dau seama dacă fără familie eram unde sunt acum, mergeam la curse de când eram mic şi e greu să îmi imaginez cum ar fi fost viaţa fără acest sport.”
2. Ce simţi înaintea unei curse? Cum te pregăteşti din punct de vedere psihic?
“Am căpătat multă experienţă, cu toate acestea, emoţiile nu dispar. Sunt mari în dimineaţa cursei, dar treptat îmi dau seama că sunt stăpân pe ceea ce fac şi când se face verde, sunt doar eu, maşina şi tot timpul din lume.”
3. Consideri că motorsportul are potenţial pentru a câştiga popularitate în România?
“Da, clar, practic suntem la început de drum şi e foarte mult de exploatat. Cu timpul, cred că putem ajunge la nivelul ţărilor nordice. Avem potenţial şi piloţi foarte pasionaţi şi talentaţi.”
4. Practici şi alte sporturi? Ce alte activităţi ai în timpul liber, în afară de motorsport?
“Da, de când eram mic am practicat tenis, înot, judo şi acum motorsport. Merg şi la sala deoarece mă ajuta în ceea ce fac, nu doar din punct de vedere fizic. Dar caut să mă axez pe activităţi care să mă ajute în ceea ce fac acum.”
5. Concurezi şi în afara ţării, cum sunt competiţiile acolo în comparaţie cu ce e aici?
“Anul acesta am avut această ocazie, chiar acum mă întorc de la o etapă în străinătate. Totul este diferit, eu zic că avem multe de învăţat din afară. Oamenii sunt mai organizaţi, timpul se respectă, din toate punctele, nu se decalează. La noi e puţin altfel, mai avem de învăţat.”
6. Cât de greu este să găseşti sponsorii potriviţi?
“Este foarte greu, motorsportul nu e foarte cunoscut la noi şi lumea preferă să se axeze pe alte sporturi, care bineînţeles, primesc o finanţare destul de mare. În principiu, alte sporturi sunt favorizate. Este greu, dar realizabil.”
7. Ce maşina preferi în sezonul competiţional? Dar în afara lui?
“Anul acesta concurez la Porsche Sprint Challenge Benelux pe un Porsche GT4, iar la noi în ţară, la Super Rally, am ales un Radical SR3. În afara traseului, din păcate, nu am permis, dar visez la un Porsche 992 GT3.”
8. Având în vedere numeroasele accidente de pe şoselele ţării, care ar fi soluţia minimizării lor?
“Cred că permisele se dau mult prea uşor la noi. În unele situaţii, cursanţii nu sunt testaţi suficient, nici la partea teoretică şi nici la traseu, şi astfel se ajunge la aşa ceva. Personal, neavând carnet, pot să mă pronunţ strict din ceea ce ştiu. Un lucru e clar, slabă pregătire se observă pe şosea.”
9. Ce se afla în agenda ta pentru acest an din punct de vedere sportiv? Dar personal?
“Cum am spus, doresc să mă concentrez pe Porsche Sprint Challenge, campionat ce are loc în afara ţării şi care necesită mai mult timp şi efort, iar în ţară concurez în Campionatul Naţional de Super Rally. Pe plan personal, în afară de şcoală, nu prea am timp să mă ocup de altele.”