Răzvan Nechifor este un pilot român de raliuri care a fost prins de “virusul” motorsportului în 2007. El a început să participe la curse ca pilot în 2015. A câștigat mai multe titluri naționale și consideră că succesul în raliuri depinde, în mare măsură, de combinarea abilităților de conducere, abilităților interpersonale și capacitatea de a te putea concentra pe obiectivul fixat.
Când vine vorba de performanţă, uneori trebuie să sacrifici multe. Trebuie să fii implicat 100%, să fii hotărât şi să ai o maşină de încredere. Răzvan Nechifor ştie lucrurile acestea, şi le pune în practică aşa cum trebuie.
Având la activ mai multe titluri, experienţă câştigată din multe curse şi maşini conduse, Răzvan ar putea la fel de bine să scrie şi o carte despre cum să ajungi campion.
În interviul de astăzi, vom afla ce înseamnă să ai experienţa căpătată de la volanul mai multor maşini, cum atragi sponsori, vitali pentru un pilot de raliu, şi de ce au nevoie foarte mare şoferii în România.

Răzvan Nechifor, în dreapta imaginii.
1. Care au fost primii tăi paşi în motorsport? Cum a început totul?
“Prima incursiune a fost când am mers la un raliu la Iaşi, acum foarte mulţi ani, cred că în 2007. M-a prins “virusul” undeva prin 2009 sau 2010, atunci a fost click-ul care a pornit tot. Am debutat oficial în 2015 pe picioarele mele, ca şi pilot. Am făcut un sezon cu Dacia, apoi două sezoane cu Skoda Octavia. A urmat o perioadă, patru sau cinci sezoane cu Mitsubishi Evo şi unul cu Subaru, maşina care rămâne şi în prezent.”
2. Ce calitate sau abilitate crezi că te-a ajutat să ajungi unde eşti acum?
“E complicat, cred că e o combinaţie de mai multe. Trebuie să ştii să conduci, dar să te faci şi plăcut de oameni. E nevoie şi de o atenţie sporită, dar nu exista un răspuns simplu la întrebare. În principiu, e un amestec de mai mulţi factori.”
3. Ce senzații îl încearcă pe un pilot, pe circuit, în timpul cursei?
“Depinde. Sunt caractere de fel şi fel. Eu de fel sunt foarte vorbăreţ, dar în timpul cursei, de la start la finish nu cred că articulez cinci cuvinte. Nu ţine de emoţii, dar sunt foarte tăcut în maşină deoarece mă concentrez la ce am de făcut. Cel puţin aşa e în cazul meu.”
4. Care sunt cele mai mari realizări ale tale ca pilot?
“Aici e vorba de cele două titluri de Campion Naţional clasa NAT11 din 2021, simplu şi Asfalt, Campion Naţional clasa RC2N, Asfalt din 2022, titlu de Vice Campion Naţional clasa RC2N din 2022 şi locul trei clasa RC2N Macadam din 2022.”
5. Care sunt sacrificiile pe care trebuie să le faci atunci când te apuci de acest sport?
“Tot, aproape tot, asta dacă vrei să te dedici. Trebuie să fii trup şi suflet, iar aici intră sacrificii atât materiale, cât şi familiale. Chiar şi jobul e afectat. Ca să reuşeşti, nu neapărat în motorsport, trebuie să te dedici trup şi suflet, altfel nu merg lucrurile în direcţia dorită. Asta dacă vrei să faci performanţă.”
6. Ai schimbat mai multe maşini în timpul carierei tale, care a rămas favorită? Dar ca maşina de stradă?
“Ca şi performanţă, cred că Evo a rămas cea mai rapidă. Ca şi structură şi rezistenţă, Subaru. Dacă mă gândesc la o maşină cu nostalgie, ar fi vorba de cea distrusă în 2019 la Iaşi, Evo 6. Ca şi maşină de stradă, nu sunt un împătimit al maşinilor sport. Conduc o maşină break de 10 ani, nu am avut treabă cu maşinile sport în afară de cele de raliu, dar dacă aş putea, aş alege un Subaru WRX STI, asta dacă aş fi mai tânăr şi fără familie. Dar aşa am alte responsabilităţi şi mă gândesc la siguranţă şi caut să fiu practic.”
7. Având în vedere că bugetul este extrem de important pentru un pilot de raliu, cum reuşeşti să atragi sponsorii?
“Trebuie să oferim ce vrea piaţa. Toţi vor să fim activi pe social media, vor să vadă poze, maşina în acţiune. Din ele, ulterior, apar şi partenerii. Partenerii nu vin singuri şi e puţin complicat. Trebuie să cunoşti oameni, să aduci invitaţi şi dacă ei rămân plăcut impresionaţi de tine şi de sport, ajungeţi să bateţi palma. În principiu partenerii ar trebui să fie companii mari, dispuşi să investească, dar şi doritori să se asocieze cu tine. În principiu, trebuie să Îi cauţi, să Îi abordezi, să faci un plan şi vezi mai departe ce se întâmplă. În funcţie de disponibilitate, pot accepta sau nu propunerea. Ideea e că dacă eşti implicat în media, cu cât deschizi mai mult uşa spre raliu şi arăţi frumuseţea, îţi cresc şansele să atragi parteneri mari.”
8. Care ar fi profilul unui şofer bun în România? Ce calităţi ar avea?
“Trebuie să aibă cei 7 ani de acasă. Am făcut cursuri de condus defensiv şi mi-au trecut prin mâna câteva sute de oameni. E cel mai onest răspuns. E concluzia la care am ajuns. Cum a fost crescut acasă, aşa e şi la volan, indiferent cât încerci să îl schimbi şi să îl înveţi. Totul se rezumă la educaţie, e greu să schimbi mentalitatea omului dacă nu o are.”
9. Ce planuri ai pentru acest an, atât personal cât şi profesional?
“Voi începe acest sezon, pe Subaru. Am făcut revizie capitală în iarna, cap coadă. Am avut probleme anul trecut, care sunt rezolvate acum, odată cu schimbarea motorului. Subaru e mai sensibil, sperăm că am rezolvat problema. Ca şi obiective, ne batem la cele 3 titluri la clasa la care participăm, la RC2N. Asta e targetul. O să vedem după prima etapă. Ideea e că trebuie să avem un parcurs constant, nu sunt pilotul care zboară de la o etapă la alta, prefer să am o abordare mai safe. Pe plan personal, încerc să îmi menţin afacerea la un nivel acceptabil, dar aici e mai complicat. ”