NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) și F1 (Formula 1) sunt două dintre cele mai populare forme de sporturi cu motor din lume. Deși ambele implică curse cu mașini la viteze mari, diferențele dintre aceste două competiții sunt considerabile, atât în ceea ce privește mașinile, regulile, circuitele, stilurile de condus, cât și penalitățile și comportamentul piloților pe pistă.

În acest articol, vom compara cele două sporturi cu motor pentru a evidenția diferențele cheie dintre ele.

Tipul de mașini folosite

Una dintre cele mai evidente diferențe între NASCAR și Formula 1 este tipul de mașini folosite. Mai jos vom vedea care sunt principalele diferențe dintre mașinile folosite și de ce au fost concepute în acest mod.

 

NASCAR

În NASCAR, mașinile sunt numite stock cars, și deși aspectul lor exterior seamănă cu mașinile de stradă, ele sunt special construite pentru curse. Aceste mașini sunt mult mai grele, mai puțin aerodinamice și mai simple din punct de vedere tehnologic comparativ cu monoposturile din Formula 1. 

Din cauza specificului curselor, piloții NASCAR sunt mai susceptibili la coliziuni decât piloții de F1, așa că mașinile lor sunt special concepute pentru a rezista ciocnirilor și a izbirilor frecvente. Mașinile NASCAR sunt construite cu un cadru tubular din oțel rezistent, care oferă o protecție ridicată în cazul impacturilor. Caroseria robustă și cușca de protecție (roll cage) ajută la absorbția forței în timpul coliziunilor. În plus, sunt dotate cu sisteme de siguranță moderne, cum ar fi HANS device și centuri de siguranță în șase puncte, pentru a proteja piloții în cazul unei rostogoliri a mașinii în urma unui impact.

 

Formula 1

În Formula 1, mașinile sunt create să fie cât mai ușoare și aerodinamice posibil. Ele sunt echipate cu tehnologii extrem de avansate, inclusiv sisteme hibride și telemetrie sofisticată, iar fiecare componentă este gândită pentru a maximiza viteza și manevrabilitatea. Greutatea monoposturilor de F1 este redusă, iar materialele folosite sunt de înaltă performanță, cum ar fi fibra de carbon.

Pe scurt, mașinile de F1 sunt mult mai tehnologizate decât cele de NASCAR, fiind capabile să accelereze mai rapid până la viteze de peste 300 km/h și având un sistem de frânare mult mai avansat pentru a aborda virajele strânse, aspect care nu este necesar în competițiile NASCAR.

Circuitele

O altă diferență majoră este dată de circuitele pe care se desfășoară cele două tipuri de curse, precum și de locația acestora. Mai jos vom vedea care sunt principalele diferențe dintre tipurile de circuite folosite.

 

NASCAR

În NASCAR, cursele au loc pe circuite ovale sau superspeedways. Acestea sunt piste de mare viteză care favorizează depășirile frecvente și luptele constante între piloți. Lungimea acestor piste variază dar formatul lor rămâne același, dar multe dintre ele permit viteze constante foarte mari datorită lipsei virajelor strânse. 

Toate circuitele pentru competițiile NASCAR sunt localizate în SUA.

 

Formula 1

În Formula 1, cursele au loc pe circuite de tip road course, adică trasee asfaltate cu multiple viraje. Fiecare circuit din F1 are un traseu unic, ceea ce înseamnă că piloții trebuie să se adapteze la diferite tipuri de viraje, linii drepte și elevații. F1 are, de asemenea, circuite stradale, cum ar fi cel din Monaco, unde piloții concurează pe drumuri normale în interiorul orașului, ceea ce adaugă un alt nivel de complexitate.

Deși F1 a început pe circuitele europene, în momentul de față regăsim în calendar curse pe circuite din 5 continente.

Durata curselor

Un alt aspect care diferă între cele două sporturi cu motor este durata curselor. Mai jos vom vedea care este durata unei curse în cazul  ambele competiții

NASCAR

Cursele NASCAR sunt mult mai lungi decât cele din Formula 1. O cursă tipică NASCAR durează aproximativ trei ore și poate avea până la 500 de mile (aproximativ 800 km). 

Piloții din NASCAR trebuie să aibă o rezistență fizică și mentală mai mare pentru perioade mai lungi de timp decât piloții de F1, iar cursele tind să includă mai multe evenimente neașteptate sau coliziuni între piloți.

Formula 1

În general, o cursă de F1 are o durată de aproximativ 90 de minute, dar aceasta nu poate depăși 2 ore. Distanța minimă totală pe care piloții de F1 trebuie să o parcurgă nu este mai mică de 305 km pentru toate circuitele, cu excepția cursei de la Monaco, care are 260 km.

Penalizări și coliziuni între piloți

Un capitol foarte interesant în ambele sporturi îl constituie penalizările și modul în care sunt gestionate ciocnirile între piloți. Mai jos vom vedea cateva aspecte interesante ce țin de buna desfășurare a acestor competiții.

 

NASCAR

În NASCAR, contactul între mașini este destul de frecvent și, în multe cazuri, face parte din spectacol. Mașinile NASCAR sunt construite pentru a rezista la lovituri, iar piloții sunt obișnuiți să se atingă în timpul curselor. De multe ori, o ușoară coliziune nu atrage sancțiuni, cu excepția cazurilor în care aceasta este văzută ca o mișcare intenționată sau extrem de periculoasă. În astfel de cazuri, oficialii pot decide să penalizeze piloții prin retrogradare în clasament sau oprirea acestora în boxe pentru o anumită perioadă.

 

Formula 1

În Formula 1, contactul intenționat dintre monoposturi nu este acceptat și aduce cu sine consecințe mult mai grave, având în vedere fragilitatea mașinilor și vitezele la care se concurează. 

O simplă atingere între monoposturi poate duce la avarii majore, cum ar fi spargerea unei aripi sau deteriorarea suspensiei, ceea ce poate scoate pilotul din cursă. Consecințele unei simple atingeri pot include chiar proiectarea mașinilor în barieră sau în alte monoposturi, creând un carambol la virajele înguste. Astfel de incidente sunt analizate cu mare atenție de comisarii de cursă. 

Penalizările în F1 sunt stricte și pot varia de la adăugarea unor secunde la timpul total al cursei, trecerea prin zona boxelor sau chiar descalificare în cazuri extreme. Dacă un pilot de Formula 1 acumulează mai multe penalizări din cauza unor contacte inițiate în timpul unui sezon, acestuia i se interzice participarea la următoarea cursă. Acesta este cazul pilotului Haas, Kevin Magnussen, care, din cauza penalizărilor, nu a putut participa la Marele Premiu al Azerbaidjanului din sezonul 2024.

Popularitate

Audiența celor două competiții diferă, la fel ca și istoria acestora: F1 este considerată o competiție europeană, iar NASCAR o competiție americană. Mai jos vom analiza câteva aspecte legate de popularitatea acestor două sporturi cu motor.

NASCAR

NASCAR este predominant popular în Statele Unite, unde fanii apreciază cursele lungi și contactul fizic între mașini. Atmosfera de la cursele NASCAR este mult mai relaxată, cu un puternic element de spectacol și tradiție americană.

Formula 1

Dintre NASCAR și Formula 1, competițiile de F1 sunt mai populare, având o acoperire mai mare în rândul fanilor din fiecare colț al lumii. Acest lucru se datorează și faptului că Formula 1 organizează competiții în peste 20 de țări pe 5 continente, spre deosebire de NASCAR, care nu părăsește SUA.

Deși NASCAR și Formula 1 implică ambele mașini rapide și piloți extrem de talentați, diferențele dintre aceste două competiții sunt destul de mari. În timp ce NASCAR se bazează mai mult pe pe cursele lungi de anduranță unde contactul fizic dintre mașini nu este interzis, Formula 1 pune accent pe tehnologia de ultimă oră, strategie și viteză maximă.