Ca oricare alt domeniu, și motorsportul are propriul său set de reguli stricte, sau cum unii ar prefera, “ABC-ul motorsportului”. Fără pasiune, fără muncă, fără pregătire și sacrifcii, nu vei ajunge vreodată la potențial maxim. Poate că sună dur, dar acestea sunt regulile pe care un sportiv trebuie să le respecte cu strictețe.
Andrea Kulcsár trăiește după aceste reguli care au ajutat-o enorm în carieră aleasă. Având în vedere că motorsportul nu este ușor de practicat, nu doar din considerente financiare, dar și fizice și psihice, Andrea s-a descurcat exemplar.
Urmăriți în acest interviu cum Andrea a trecut de la a fi arbitru FRAS la pilot în toată regula, la ce competiții participă și cum se pregătește pentru momentul când trebuie să ia startul.
1. Cum a apărut pasiunea pentru motorsport?
“Pasiunea vine din copilărie, întotdeauna mi-au plăcut mașinile. Când eram mică, mă jucam cu mașini și construiam circuite și garaje în miniatură. Fiind fiică de mecanic, eram mai mereu la atelier printre mașini și motoare. Prima dată am început activitatea la MRT Motorsport, unde în prima fază am obținut sub egida FRAS licența de arbitraj și ulterior licența de pilotaj. Am arbitrat timp de 4 ani la diferite competiții de circuit și am decis să încerc și partea de pilotaj. După multe pregătiri și antrenamente am început să particip la diferite concursuri.”
2. Ce înseamnă viața de sportiv în câteva cuvinte?
“Înseamnă multă pasiune, muncă, pregătire și sacrificii. Pe lângă pregătirile fizice, ai nevoie și de teorie, cu alte cuvinte trebuie să cunoșți mașina, cum este construită, cum funcționează fiecare părticică și cum se comportă pe circuit. Ca să o stăpânești cu adevărat, e nevoie să te acomodezi cu ea, să controlezi fiecare mișcare. La clubul sportiv am avut posibilitatea de a învăța pas cu pas cum se construiește o mașină de competiție.”
3. La ce competiții participi?
“Prima mea competiție oficială a fost la Women Rally, unde am participat cu o Dacia Logan de fabrică. După care m-am înscris la Hot Lap Competition tot cu mașina respectivă. În 2022 am decis împreună cu echipa să construim un Volkswagen Lupo și să participăm la Campionatul Național de Anduranță. Știam că nu o să fie ușor, fiind cea mai complexă competiție de circuit din România, dar am avut încredere că reușim. Am terminat de multe ori pe locul 3 la categoria Feminină și o dată pe locul 2. Mașina s-a comportat super bine, nu am avut niciun abandon. Intre timp am fost la toate etapele de Women Rally, pot spune că anul 2023 a fost un an plin de adrenalină.”
4. Care sunt cele mai importante victorii din carieră?
“Podiumurile de la Campionatul Național de Anduranță, dar victoria nu înseamnă neapărat să fii pe primul loc, pentru mine cea mai mare victorie a fost că am reușit să avansez, să îmi depășesc limitele și să termin competițiile fără abandon.”
5. Ce peripeții ai avut sau ce evenimente neplăcute ai întâmpinat de-a lungul carierei?
“De-a lungul carierei am avut mai multe peripeții, dar am trecut peste ele. Am avut și evenimente neplăcute, la un antrenament s-a întâmplat un incident, din nefericire, am ieșit în decor și am lovit parapetul. Nu am pățit nimic, dar mașina a fost avariată, mai erau 2 săptămâni până la competiția următoare, dar cu ajutorul băieților am reușit să o punem pe picioare.”
6. Care consideri că sunt cele mai importante aspecte pentru un pilot de motorsport?
“Aici consider că este pasiunea. Dacă ești cu adevărat pasionat de motorsport, nu există limite. Simți nevoia de adrenalină, visezi virajele iar când simți mirosul de benzină care intră în sânge, totul dispare.”
7. Cum te antrenezi pe partea fizică? Dar psihologică?
“Programul meu e foarte încărcat, nu prea am timp liber, trebuie să programez tot. În fiecare dimineață mă duc la alergat, uneori ies și cu bicicleta. După ce termin la serviciu, mă duc la atelier să lucrăm la mașini și pe lângă asta mă antrenez și pe simulator. Pe partea psihologică cred că mă antrenez cel mai mult la serviciu, fiind consultant financiar, lucrez cu oameni și este un bun antrenament în fiecare zi. Bineînțeles, este foarte important ca psihologic să fiu pregătită înainte de competiții, este nevoie de 100% și orice gând care nu are treabă cu circuitul trebuie exclus complet în momentul în care ești la Start. Când sunt condiții nefavorabile, de exemplu când temperatura e foarte ridicată, uneori ajunge și la 50 de grade în mașină, trebuie să înveți să te controlezi și să îți menții concentrarea.”
8. Cum te bucuri de timpul liber?
“Din păcate nu prea am așa ceva. De fapt, în timpul liber ori mă ocup de mașină, ori mă duc cu prietenii la competiții sportive. Îmi place să încerc lucruri noi.”
9. Ce urmează în acest an competițional pentru tine?
“Anul acesta am avut și alte priorități, nu am putut să mă ocup 100% de pasiunea mea, din păcate și bugetul e restrâns, dar vreau să particip la Campionatul Național de Time Attack și la Women Rally. Sper să reușesc să termin mașina și să ajung la etapele care au rămas din acest an.”