Ciprian Lupu este un pilot de raliu român, pasionat de motorsport, care și-a descoperit această pasiune la doar 14 ani. Urmându-și visul de a deveni mecanic, Ciprian și-a dezvoltat aptitudinile în cadrul unui atelier auto, unde a avut ocazia să vadă pentru prima dată un automobil de raliuri. Dedicarea lui Ciprian pentru motorsport nu a slăbit niciodată, chiar și după ce a suferit un accident grav care a dus la pierderea mobilității.

El a continuat să-și urmeze pasiunea pentru curse, determinarea și dragostea sa pentru pilotajul de raliu servesc drept inspirație pentru oricine vrea să-și urmeze visele, indiferent de problema de sănătate cu care se confruntă.

Ciprian Lupu este genul de om care îţi arată că din a doua şansă se naşte a doua viaţă. Este singurul pilot din România care, în ciuda faptului că este în scaunul cu rotile din cauza unui accident, reuşeşte să facă perfomanţă. Este determinat, pasionat de maşini de la o vârstă fragedă şi genul care se adaptează rapid la diverse situaţii. În acest interviu vom cunoaşte câteva aspecte ale vieţii sale de zi cu zi, dar şi ce înseamnă acest început de sezon competiţional pentru Ciprian Lupu.

 

1. Când ai decis că îţi place motorsportul? Sau mai bine zis, când au început să îţi placă motoarele în general?

“Motoarele mi-au plăcut de când eram copil, ca în cazul fiecărui băiat, cred. Dar am descoperit motorsportul la 14 ani. Aşa că am dorit să urmez o carieră de mecanic auto. Atunci am urmat cursurile unui liceu de profil şi am început să mă perfecţionez în service-ul unde făceam practică. Învăţam meserie, şi acolo am văzut o maşină pregătită de raliu pentru prima dată.“

2. Ce te-a determinat să faci performanţă, având în vedere accidentul prin care ai trecut?

“Cred că tocmai asta e, marele regret este că nu am avut posibilitatea să mă apuc mai devreme. Am început să îmi urmez pasiunea destul de târziu şi sincer să fiu, tot ca urmare a unor probleme în familie. Am realizat că e momentul să îmi asum orice sacrificiu şi să îmi îndeplinesc visul.“

3. Te-a ajutat să fii la volanul unei maşini de raliuri din punct de vedere psihic?

“Da, şi mă ajută zilnic, dacă pot spune aşa. Perioada când nu sunt în competiţie e cea mai tristă pentru mine. Cam tot ce fac în viaţa de zi cu zi se desfăşoară în jurul maşinii şi a competițiilor. Nu ştiu dacă din păcate sau din fericire, dar tot ce urmează după aceea e pe locul doi, trei.“

4. Consideri că determinarea şi pasiunea ta pentru raliuri este un pas important în a inspira oamenii să îşi urmeze dorinţele, în ciuda problemelor de sănătate?

“Da, cu siguranţă, pentru că noi trăim într-o ţară care încă are o mentalitate învechită, în special în ceea ce priveşte persoanele cu dizabilităţi, şi în general. Imaginează-ţi că în România sunt multe persoane care nu cred că persoanele cu dizabilităţi pot conduce în trafic normal. Când eu vin şi demonstrez că pot face asta. Este destul de greu de perceput pentru persoane de genul, dar sper să se schimbe în timp. Încă sunt şanse.”

5. Care sunt obiceiurile tale dinaintea unei curse?

“Chiar se potriveşte întrebarea cu ce fac acum. Mâine particip la prima competiţie din acest an, etapa de la Râşnov de Viteză în Coastă. Îmi place să fiu în jurul maşinii când o pregătesc băieţii, să fiu la curent cu ce se întâmplă. Indiferent că e pregătire mecanică sau colantat, trebuie să ştiu tot ce se întâmplă. Poate fi un atu pentru un pilot, nu neapărat sănătos. Ideal ar fi să mă urc în maşină şi să pilotez doar, dar ador pregătirile dinaintea curselor. Am şi ceva emoţii, având maşină nouă.”

6. Ce maşini preferi?

“Atât la capitolul rally, cât şi de stradă. Nu mă gândeam când am început în 2018 ca o să ajung să îmi pot permite sau să am o maşină nouă de raliu, pregătită din fabrică. Lucru care se întâmplă acum. Cred că Renault Clio-ul achiziţionat recent, pregătit de Alpin Racing e ceea ce vreau acum. La capitolul maşini de stradă, pentru că am parte de maşini de raliu, nu visez la cine ştie ce maşini. Acum conduc o Skoda Octavia Break, diesel, o maşină confortabilă care mă ajută enorm. Cu ea trag şi platforma când e nevoie. Are autonomie mare şi asigură cam tot ce trebuie.”

7. Ştiu că o să ai o maşină adaptată special pentru tine, un Renault Clio, ce înseamnă de fapt această adaptare?

“Da, maşina e achiziţionată la sfârşitul anului 2022 şi a fost dezvoltată de Alpine Racing. Sistemul este destul de complex, are o cutie secvențială şi ambreierea are loc cu ajutorul mâinii. E prima dată când conduc o maşină de raliu, celelalte erau dezvoltate de mine şi de prietenii mei în garajele locale. Erau realizate aşa cum am crezut că e ok şi principalul aspect era să fie uşor de pilotat.”

Ciprian Lupu, in dreapta imaginii.

8. Care sunt planurile tale pentru anul acesta?

“Competiţiile au început târziu anul acesta la noi, lucru care nu e neapărat ok. În alte ţări deja s-au desfăşurat câte 2 etape naţionale. La noi, prima etapă o avem în Harghita, în primul weekend din luna Mai. Această etapă de Coasta de la Râşnov de acum e o pregătire pentru Campionatul Naţional de Raliuri. Nu mă axez aşa mult pe Viteză în Coastă, faţă de Campionatul Naţional, dar atunci când am buget şi timp, mai merg şi la coastă şi o iau ca pe un test. Mai ales acum, nemaiavând kilometri cu maşina asta în regim de concurs, îmi prind bine.”

9. Ai ceva să le transmiţi şoferilor amatori din România?

“Înainte de toate, ar trebui să fim mai calmi în trafic, să ne respectăm unii pe alţii, astfel se pot evita foarte multe lucruri care ne pot implica inclusiv în accidente destul de grave.”