Campion național în 2011, vicecampion de nenumărate ori, predă condus defensiv și cursuri de pilotaj rally. Acestea ar fi doar câteva aspecte din viață pilotului de raliuri Valentin Porcişteanu.

Valentin Porcișteanu este un pilot român de raliu, care a început să concureze din 2003 și a obținut titlul de campion național în 2011, alături de alte patru titluri de vicecampion. Într-un interviu, el vorbește despre pasiunea și determinarea necesare pentru a deveni un pilot de raliu, precum și despre importanța experienței și a talentului în acest sport.

Porcișteanu menționează că momentul crucial al carierei sale a fost obținerea titlului național în 2011, iar pe lângă mașinile de raliu preferate, el deține și alte mașini pentru diferite scopuri. În plus, Valentin Porcișteanu a participat și la etape de raliu din afara țării. În acest interviu, sunt oferite și sfaturi pentru șoferii amatori la început de drum, inclusiv despre importanța alegerii unei școli de șoferi bune și a unui instructor potrivit.

A pornit pe acest drum cu pasiune, daruire și multă hotărâre. Este stăpân pe volan, indiferent că este vorba de circuit sau de stradă, și caută să ofere tips&tricks și altor pasionați. Cand a inceput? Care este minimul necesar dacă vrei sa te gandesti la cariera de pilot de raliu? Ce sfaturi oferă șoferilor amatori? Urmăriți interviul nostru pentru mai multe detalii.

1. Când ai decis că e momentul să devi pilot de raliu?

“Din 2003 am început, dar dorinţa a apărut după ce am luat permisul. Şi prietenii mi-au zis că făceam lucruri atipice cu maşina, aşa că am zis să încerc. Am descoperit zona asta de raliu, şi apoi am fost îndrumat de unul, de altul. Bineînţeles, am făcut o şcoală de pilotaj la vremea respectivă. Şi am debutat în 2003, chiar cu două etape.”

2. Ce skill-uri sunt necesare pentru a deveni pilot? Crezi că te naşti cu acest talent sau poţi să dobândeşti abilităţile necesare pe parcurs?

“Fără talent nu poţi face nimic. Pasiunea şi determinarea trebuie să fie la cote maxime, dacă vrei să fii un pilot complet. Lipseşte experienţă, pe asta o dobândeşti în timp. Cu cât mai multă, cu atât mai bine. Fără talent, poţi să stai acasă.”

3. Care consideri a fi momentul crucial al carierei tale de pilot de raliu?

“Cred că atunci când am obţinut titlul în 2011. Era visul copilăriei mele. Imediat după start am zis că poate ajungem campioni naţionali. Şi ne-a ieşit. Plus titlurile de vicecampion în 2010, 2012, 2018 şi 2019.”

4. Care sunt gândurile tale când te urci la volanul unei maşini care este diferită de una normală?

“Raliul este compus din două sectoare. Unul este contracronometru, celălalt, cursa de la start la finish. Până să ajungi la linia de start, sunt 300-400 de kilometri de condus normal, doar 100-150 sunt kilometri de cursă. Când suntem cu casca în cap, trecem în modul “race” şi lucrurile se văd diferit, şi creierul reacţionează altfel, intri într-un alt mod, te activezi. După ce treci de sosire, revi la regulile de circulaţie.”

5. Ce maşini îţi plac? Atât rally, cât şi “civile”.

“De raliu ar fi multe. În funcţie de ce vrei să faci, de categorii, de maşină. Mitsubishi Lancer Evo a rămas preferata mea. Pentru stradă, prefer maşinile cu mai multe sisteme de siguranţă. Condusul din punctul A în punctul B ţine de noi, dar şi maşina trebuie să fie cât mai completă, să îţi ofere o şansă în plus. Nu am una preferată neapărat. Depinde de drum. Am mai multe maşini, fiecare cu scopul ei. Un Nissan Pathfinder, de exemplu, este foarte bună pentru scouting sau un Volkswgen Transporter pentru vacanţe şi familie. Nu te poţi limita la o singură maşină când vine vorba de preferinţe sau utilitate.”

6. Ai participat la etape şi în afara ţării?

“Da, prin 2009, am fost la nişte etape în Italia, Croaţia. Prin 2015 în Elveţia. Chiar şi prin Bulgaria de câteva ori. Nu foarte departe, în principiu etape de WRC sau Balkan Trophy, adică zonale.”

7. Eşti un şofer înrăit şi în viaţa de zi cu zi?

“Adică, scoţi tot ce e mai bun din maşina ta personală? Depinde de multe aspecte. Avem nevoie de maşină mereu, ştim cum sunt drumurile în România. Iar când vine vorba de scos ce e mai bun din maşină, cum am mai zis, depinde de maşină şi de necesitate.”

8. Care ar fi sfaturile tale pentru şoferii amatori din ziua de azi?

“Să deschidă ochii foarte bine şi, foarte important, cum îşi fac pregătirea iniţială, să nu meargă pe varianta cea mai ieftină când aleg școala de şoferi. Ce este ieftin, nu are cum să fie şi bun. Să îşi aleagă instructorul şi şcoala bine, să vadă recomandări şi de la alţii. Apoi, aş recomanda un curs de conducere defensivă. Asta pentru că la şcoala de şoferi este o lipsă mare de informaţie, e incompletă, şi e necesară şi zona de conducere defensivă, să vezi cum reacţionezi în diverse situaţii. Ultimul punct ar fi ca şoferii să fie mereu responsabili.”

9. Care sunt planurile pentru anul 2023?

“Abia a început anul, sezonul începe din luna Mai. Sunt în plan curse de raliu, în Argeş, Iaşi. La Super Rally vreau să bifez tot ce se poate, iar la restul etapelor, Îi susţinem pe cei pe care Îi cunoaştem cu diverse. Bineînţeles, este în plan şi şcoala de şoferi pe care urmează să o deschid, dar vedem cum merge.”