Cum reușește mașina ta să mențină interiorul rece și confortabil, chiar și în zilele toride de vară? Acesta este rolul sistemului de aer condiționat al mașinii, cunoscut și sub denumirea de AC. În următoarele momente, vom descoperi principiile de bază din spatele aerului condiționat al unui vehicul și vom vedea care sunt rolurile componentelor sale cheie: compresorul, condensatorul și evaporatorul.
Componentele de bază a unui AC (aer condiționat)
1. Compresorul
Primul și cel mai important element care face posibilă menținerea temperaturii ambientale într-o mașină, chiar și în cele mai călduroase locuri de pe planetă, este compresorul, componenta din AC care este responsabil de presurizarea și recircularea gazului de refrigerare în întregul sistem.
Pentru a funcționa, compresorul are nevoie de un lichid de refrigerare. Acest lichid este o substanță specială folosită pentru înlăturarea căldurii din aer.
Odată ajuns în compresor, refrigerantul este supus compresiei, iar datorită acestui lucru, presiunea și temperatura sa cresc. Acest gaz cu presiune înaltă este apoi propulsat în condensator, unde are loc următoarea etapă a procesului de răcire.
Dacă compresorul tău a cedat, cel mai probabil va trebui să înlocuiești întregul sistem de aer condiționat.
Care este durata de valabilitate a unui compresor?
Durata de viață a unui compresor poate varia în funcție de mai mulți factori, cum ar fi modelul mașinii, starea de întreținere a acesteia și condițiile de mediu la care a fost expusă. De regulă, un compresor bine întreținut poate dura între 8 și 15 ani.
Cum vezi dacă compresorul mai funcționează?
Pornește mașina și apasă butonul de A/C. Ascultă cu atenție în apropierea compartimentului motor pentru un sunet de clic. Acest sunet apare de obicei când activezi AC-ul. Totodată, ascultă să vezi dacă se aude un sunet de zumzet sau de fosnet, care indică funcționarea acestuia.
2. Condensatorul
Pe măsură ce gazul de refrigerare care are temperatura ridicată și presiunea mare intră în condensator, acesta întâlnește o rețea de tuburi subțiri înconjurată de o serie de aripioare. Aceste tuburi și aripioare facilitează transferul de căldură de la refrigerant la aerul din jur, făcând ca acest gaz, în urma condensării, să fie transformat din starea sa gazoasă într-o stare lichidă.
La cele mai multe mașini, condensatorul este situat în partea din față a vehiculului pentru a putea avea acces la fluxul de aer generat în timpul deplasării a autovehiculului, aer ce ajută la disiparea căldurii.
Pe măsură ce refrigerantul pierde din căldură, acesta trece de la starea gazoasă la starea lichidă, eliberând energie termică în atmosferă. Acest refrigerant răcit în stare lichidă este apoi direcționat către evaporator, unde joacă un rol important în răcirea aerului din interiorul mașinilor.
3. Evaporatorul
La intrarea în evaporator, refrigerantul lichid pierde brusc presiunea, ceea ce determină evaporarea rapidă a acestuia. Această schimbare de la lichid la gaz duce la o reducere semnificativă a temperaturii, permițând evaporatorului să absoarbă căldura din aerul din jur.
Aerul cald din mașină este aspirat în evaporator, unde trece peste bobinele reci care conțin refrigerantul ce se evaporă. Pe măsură ce căldura este transferată de la aer la refrigerant, temperatura aerului scade, creând briza rece care circulă în interiorul vehiculului.
Acest circuit al aerului din evaporator ajută și la dezumidificarea aerului din mașină datorită acestui transfer de căldură. După acest proces, refrigerantul își reia circuitul, ajungând din nou la compresor.
AC-ul, această inovație extraordinară ne ajută să ne bucurăm la maximum de spațiul în care ne petrecem timpul, fie că este vorba de mașină, birou sau casa proprie, chiar și în cele mai toride zile de vară sau în regiunile cele mai călduroase de pe glob.