În ultimii ani, preocupările legate de poluarea aerului și impactul asupra sănătății publice au condus la dezvoltarea și implementarea unor tehnologii avansate în domeniul auto pentru a combate poluarea produsă de vehicule. Una dintre acestea este Filtrul de Particule Diesel (DPF), o componentă esențială pentru vehiculele cu motoare diesel. Acesta joacă un rol crucial în reducerea emisiilor de particule nocive și contribuie la protejarea mediului înconjurător și a sănătății umane.

 

Ce este un Filtru de Particule Diesel?

Filtrul de Particule Diesel (DPF) este un dispozitiv instalat pe sistemul de evacuare al vehiculelor echipate cu motoare diesel. Scopul principal al DPF-ului este de a captura și a reține particulele solide (funingine) care sunt generate în timpul procesului de ardere a motorinei. Aceste particule, cunoscute și sub denumirea de PM (Particulate Matter), sunt foarte mici și pot pătrunde adânc în plămânii oamenilor, provocând probleme respiratorii și alte afecțiuni de sănătate.

 

Cum funcționează DPF-ul?

DPF-ul funcționează printr-un proces de filtrare fizică și chimică. Când gazele de evacuare trec prin filtrul de particule, particulele solide sunt capturate pe suprafața acestuia.

De-a lungul timpului, particulele capturate pe suprafața filtrului se acumulează și pot bloca filtrul, reducând eficiența motorului și crescând consumul de combustibil. Pentru a preveni acest lucru, DPF-ul este echipat cu un sistem de regenerare. Regenerarea poate fi activă sau pasivă. În continuare vom vedea cum au loc cele două tipuri de regenerare.

1. Regenerarea Pasivă

Regenerarea pasivă este un proces esențial pentru menținerea eficienței filtrului de particule diesel (DPF) și pentru prevenirea blocării acestuia. Aceasta se bazează pe condițiile normale de funcționare ale motorului și nu necesită intervenția utilizatorului sau a unui sistem suplimentar pentru a avea loc.

Regenerarea pasivă are loc atunci când temperatura gazelor de evacuare este suficient de ridicată pentru a arde funinginea acumulată pe filtrul de particule. De obicei, acest proces se produce în timpul condusului pe autostradă sau pe drumuri lungi, unde motorul funcționează la o sarcină mai mare și generează temperaturi mai ridicate.

Pentru ca regenerarea pasivă să aibă loc eficient, sunt necesare câteva condiții:

• Temperatură ridicată a gazelor de evacuare

Pentru a avea loc oxidarea funinginei, trebuie să fie atinsă o temperatură suficient de mare. Aceasta se întâmplă de obicei în timpul condusului la viteze constante și pe distanțe mai lungi.

• Durată suficientă de conducere

Pentru ca regenerarea să fie completă, vehiculul trebuie să fie condus într-o manieră care să mențină temperatura ridicată a gazelor de evacuare pentru o perioadă suficientă de timp.

Regenerarea pasivă este un proces esențial pentru menținerea eficienței și funcționalității filtrului de particule diesel. Deși depinde în mare măsură de condițiile de conducere, atunci când este realizată corespunzător, aceasta asigură o durată de viață mai lungă a filtrului și contribuie la reducerea emisiilor de particule nocive. Pentru șoferi, înțelegerea acestui proces și adoptarea unor practici de conducere adecvate poate preveni problemele și costurile asociate cu întreținerea DPF-ului.

2. Regenerarea Activă

Regenerarea activă este un proces esențial pentru menținerea eficienței și funcționării corecte a filtrului de particule diesel (DPF). Aceasta intervine atunci când condițiile de funcționare ale motorului nu sunt suficiente pentru a asigura regenerarea pasivă, necesitând o intervenție suplimentară pentru a arde particulele de funingine acumulate în filtrul DPF.

Regenerarea activă este declanșată automat de sistemul de management al motorului atunci când detectează că filtrul DPF este aproape de saturație și nu poate fi curățat eficient prin regenerare pasivă. Procesul implică injectarea de combustibil suplimentar sau utilizarea unui dispozitiv de post-ardere pentru a crește temperatura gazelor de evacuare până la un nivel suficient de ridicat pentru a arde funinginea acumulată.

Etapele regenerării active

• Determinarea nevoii de regenerare

Sistemul de management al motorului monitorizează continuu presiunea diferențială și temperatura din filtrul DPF pentru a determina nivelul de saturație. Când nivelul de funingine depășește un prag critic, se inițiază regenerarea activă.

• Creșterea temperaturii gazelor de evacuare

Pentru a facilita arderea funinginei, temperatura gazelor de evacuare trebuie să fie crescută la aproximativ 600-650 grade Celsius. Acest lucru se realizează fie prin injectarea suplimentară de combustibil în camera de ardere în timpul ciclului de evacuare, fie prin utilizarea unui injector de combustibil dedicat în sistemul de evacuare.

• Arderea funinginei

La temperaturi ridicate, funinginea acumulată în filtrul DPF se oxidează și se transformă în dioxid de carbon (CO2) și apă (H2O). Aceste gaze sunt apoi eliminate prin sistemul de evacuare.

• Finalizarea regenerării

Odată ce nivelul de funingine este redus la un nivel acceptabil, temperatura gazelor de evacuare scade și motorul revine la funcționarea normală.

Regenerarea activă a filtrului de particule diesel (DPF) este esențială pentru menținerea performanței și eficienței motorului, în special în condiții de conducere urbană sau pe distanțe scurte. Deși implică un consum suplimentar de combustibil, beneficiile sale în termeni de reducere a emisiilor de particule nocive și prevenirea blocării filtrului DPF sunt semnificative. Înțelegerea și respectarea procesului de regenerare activă pot ajuta șoferii să mențină vehiculele diesel într-o stare optimă de funcționare și să contribuie la protejarea mediului înconjurător.

 

Importanța DPF-ului

Implementarea DPF-urilor este esențială pentru respectarea standardelor stricte de emisii stabilite de reglementările europene și internaționale, cum ar fi Euro 6. Aceste standarde au fost introduse pentru a reduce impactul negativ al vehiculelor asupra mediului și pentru a îmbunătăți calitatea aerului în orașe.

Prin reducerea emisiilor de particule, DPF-urile contribuie la diminuarea poluării atmosferice și la protejarea sănătății publice. Particulele fine emise de motoarele diesel sunt asociate cu o serie de probleme de sănătate, inclusiv boli cardiovasculare și respiratorii, cancer și deces prematur.

Filtrul de Particule Diesel (DPF) reprezintă o inovație tehnologică vitală pentru reducerea emisiilor nocive ale motoarelor diesel. Deși întreținerea acestuia poate prezenta provocări, beneficiile pe care le aduce în termeni de protecție a mediului și sănătății publice sunt incontestabile. Pe măsură ce reglementările privind emisiile devin din ce în ce mai stricte, DPF-urile vor continua să joace un rol esențial în industria auto, contribuind la dezvoltarea unor vehicule mai curate și mai prietenoase cu mediul.