O turbină auto, cunoscută și sub numele de turbosuflantă, este un dispozitiv utilizat pentru a crește eficiența și puterea unui motor cu ardere internă. Principiul său de funcționare este bazat pe folosirea energiei gazelor de evacuare pentru a roti un rotor, generând astfel putere suplimentară pentru motor.
Gazele fierbinți eliberate de motor trec prin turbină și o fac să se învârtă, iar această mișcare este utilizată pentru a comprima aerul care va fi folosit în procesul de ardere al motorului.
Pe scurt, rolul turbinei este să furnizeze un volum mai mare de aer comprimat motorului, cu scopul de a asigura o ardere cât mai completă a combustibilului, crescând astfel puterea acestuia.
Avantajele unui motor cu turbină auto
Principalele puncte forte ale unui motor cu turbină auto sunt:
Putere – o turbină auto ajută motorul sa producă mai multă putere față de un motor de aceeași dimensiune fără turbo (fiecare cursă a pistonului generează mai multă putere decât la motoarele aspirate natural).
Economie – deoarece turbocompresorul poate produce aceeași putere ca și motoarele mai mari, aspirate natural, aceasta favorizează utilizarea motoarelor mai mici, mai ușoare și mai economice.
Cuplu și performanță – chiar și pe motoarele mici, turbocompresoarele produc un cuplu mai mare (mașinile beneficiază de performanțe foarte bune).
Cauzele defecțiunii turbinei
Ca și în cazul tuturor celorlalte componente ce alcătuiesc motorul unei mașina, și turbina poate suferi defecțiuni. Cauzele care ar putea determina acest lucru sunt:
• dacă motorul este suprasolicitat sau utilizat în mod necorespunzător, acest lucru poate duce la supraîncălzirea turbinei, cauzând deformarea paletelor sau chiar ruperea acestora.
• dacă admisia aerului este blocată de particule de praf sau murdărie, poate fi afectat fluxul de aer prin turbină, ducând la supraîncălzire și la uzura prematură a componentelor.
• turbina poate fi supusă la un grad normal de uzură, odată cu trecerea timpului, motiv pentru care poate necesita înlocuiri periodice.
• dacă uleiul nu este schimbat la intervalele recomandate sau este de calitate îndoielnică, acest lucru poate duce la acumularea de reziduuri în turbină, reducând eficiența și durata de viață a acesteia.
Pentru a preveni astfel de scenarii, este important să efectuezi verificarea și întreținerea regulată a mașinii și a tuturor componentelor sale. De asemenea, este recomandat să folosești ulei de înaltă calitate și să eviți suprasolicitarea motorului.
Modul de întreținere al turbinei
Pentru protejarea turbinei de uzură și pentru întreținerea acesteia în stare optimă de funcționare, specialiștii au câteva recomandări:
1. Schimbă uleiul și filtrele la intervale regulate – este foarte important să urmezi programul de întreținere recomandat de producătorul mașinii pentru a schimba uleiul și filtrele. Uleiul murdar poate duce la acumularea de reziduuri în turbină și încărcarea acesteia cu impurități.
2. Evită supraîncălzirea și supraîncărcarea motorului – asigură-te că motorul funcționează la temperatura normală și verifică nivelul lichidului de răcire în mod regulat. De asemenea, condu cu atenție și evită supraîncărcarea motorului prin accelerări bruște și folosirea unor turații mari.
3. Folosește combustibil de calitate – utilizarea unui combustibil de calitate inferioară poate duce la acumularea de reziduuri și depuneri în turbina mașinii. Asigură-te că alegi doar combustibil de calitate și că alimentezi mașina la stații de alimentare de încredere.
4. Evită să oprești motorul imediat – după o perioadă de condus prelungită, evită să oprești imediat motorul. Lasă-l să mai funcționeze timp de 1-2 minute la relanti pentru a permite ca uleiul să se răcească și să curgă prin sistemul de lubrifiere.
Cum îți dai seama dacă turbina este defectă:
1. Unul dintre primele semne pe care le poți observa este o pierdere de putere în timpul accelerației. Dacă mașina răspunde mai lent sau pare să aibă cuplu întârziat la turații mari, acest lucru poate indica o problemă cu turbina. Aceasta poate fi rezultatul unui compresor defect sau al unor scurgeri de aer în sistem.
2. Un alt indiciu comun al unei turbine stricate este prezența fumului neobișnuit în evacuare. Fumul albastru sau gri indică faptul că uleiul ar putea pătrunde în sistemul de evacuare, sugerând o posibilă deteriorare a turbinei. Dacă observi acest lucru, este important să acționezi imediat, deoarece scurgerea de ulei poate deteriora alte componente ale motorului. În astfel de cazuri, poate fi necesară o inlocuire sau o recondiționare a turbinei auto pentru a preveni deteriorări ulterioare.
3. Un sunet distinct de fluierat sau șuierat poate fi, de asemenea, un semn că turbina are probleme. Acest zgomot provine adesea din cauza unei defecțiuni a turbinei sau a unei scurgeri în sistemul de admisie a aerului. Dacă auzi astfel de zgomote, este recomandat să consulți un specialist pentru a determina cauza și pentru a evalua dacă este necesară schimbarea turbinei.
4. Un ultim semn care poate indica o problemă cu turbina este prezența indicatorului “Check Engine” pe tabloul de bord. Acest indicator poate fi declanșat de o serie de probleme, dar una dintre cauze poate fi legată de turbosuflantă. Dacă acest avertisment se aprinde, este important să verifici codurile de eroare și să consulți un mecanic pentru a determina dacă este necesară o reparație sau o recondiționare a turbinei. Ignorarea acestui semn poate duce la probleme mai grave și costuri ridicate pentru reparații.