Pasiunea pentru sportul cu motor nu înseamnă neapărat să concurezi, etapă de etapă. Uneori, a împărtăși experiența acumulată altor piloți este un semn de maturizare sportivă, o dorință de a evolua generația care urmează și de a lăsa în urmă o moștenire mai valoroasă decât orice trofeu obținut.
Radu Grozea, fiul regretatului jurnalist sportiv Radu Grozea, este un coach de excepție în România. Skill-urile sale, combinate cu pasiunea pentru motorsport, fac din el un candidat ideal atât pentru circuit, dar și pentru rolul de mentor în ceea ce privește copiii și tinerii pe care Îi antrenează.
Urmăriți un interviu exclusiv Autodriven unde Radu Grozea ne va povesti despre ce înseamnă să ai succes în ceea ce privește coaching-ul din motorsport, ce momente interesante din carieră își amintește cu drag și care sunt provocările pe care le înfruntă zilnic.
1. Cum a apărut pasiunea pentru motorsport în viața ta?
“Motorsportul este în sânge la noi în familie, chiar tatăl meu, Radu Gheorghe Grozea, este unul dintre pionierii kartingului în România, multiplu campion național la rândul lui, iar mama mea era arbitru în Federația de Karting. Sora mea a practicat și ea sportul, chiar și fatița mea de 3 ani este deja pasionată de mașini.”
2. Cu ce te ocupi mai exact?
“Sunt liderul echipei Grozea Racing, club unde mă ocup de toate aspectele legate de management, antrenamentul copiilor, coordonarea echipei de mecanici, comenzi de materiale pentru sportivi și strategii de cursă sau orice este necesar pentru a performa la cel mai înalt nivel posibil.”
3. Până acum ne-am cam făcut o părere despre cum e să participi la competiții, dar partea de coaching nu prea am avut ocazia să o explorăm. Care sunt provocările pe care le întâmpini ca și coach?
“Orice pilot în devenire sau mai experimentat are ritmul lui de a se adapta la noi provocări, este foarte important să știi când să pui presiune pe el și când să te oprești.
Alt aspect este să înțelegi că un pilot poate avea o perioadă bună când performează foarte bine și altă dată o perioadă mai slabă. Când nu este la același nivel este important să recunoșți aceste perioade și îl faci să înțeleagă ce înseamnă acastă fază proastă, deși era cel mai bun în trecut, acum nu mai performează la fel de bine și trebuie să lucreze să revină la forma anterioară. Aici pot fi de vină mai mulți factori externi (materialul este de vină, ceilalți sunt mai buni, pista este degradată etc.) dar prin unelte ca telemetria, camere de filmat, explicații repetate, sigur se poate ajunge la performanțe câștigătoare. Este foarte important să fii perseverent în ceea ce faci, în cazul meu, coaching.”
4. La ce competiții iei parte sau la ce competiții ai luat parte?
“Ca și echipă participăm la cele două campionate principale de karting din România, Campionatul Național de Karting și Karting Masters, precum și multiple curse internaționale.”
5. Ai avut parte de evenimente neplăcute în carieră?
“Greu de crezut că în motorsport poți avea o carieră fără evenimente neplăcute, motorsportul în sine este un sport cu risc ridicat.
Personal, în cariera mea de pilot am avut parte de accidente care din fericire nu au fost foarte grave, dar în schimb au fost numeroase momente în care adversarii mei nu au respectat regulamentul prin diverse tertipuri și am pierdut titluri importante. Ulterior, în cariera de manager am avut momente tensionate când ceva nu a mers conform planului sau a trebuit să fie detensionată situația. La polul opus, cu cât ai mai mulți piloți buni la aceeași grupă unde există doar un câștigător, se pot aduna multe frustari și să apară probleme de genul unui pilot preferat peste altul, exact în aceste momente un manager bun trebuie să știe cum să detensioneze situația și să educe copii și părinții despre etica sportivă corespunzătoare. Încerc să educ piloții în așa fel încât să nu urmărească doar trofee, ci mai mult creștere personală.”
6. Care sunt cele mai interesante momente pe care ți le amintești?
“Ca și pilot, când am câștigat prima mea cursă internațională de la campionatul sud-est european, cursă ținută chiar în București unde au participat piloți din mai multe țări. Ca și manager, în 2021 am avut 4 titluri de campioni și 2 de vicecampioni.”
7. Cu ce nume sonore din lumea motorsportului te-ai intersectat în decursul carierei și ce influență au avut asupra ta?
“Am întâlnit mai mulți piloți naționali și internaționali, chiar am avut plăcerea să stau la discuții cu ei, cum ar fi Alonso din Formula 1 sau Titi Aur. Dar categoric, cea mai mare influență a avut-o tatăl meu, el m-a învățat etică sportivă și de muncă, cum să fii campion și cum să înveți să pierzi. Cu siguranță el a avut cea mai mare influență asupra mea în acest domeniu.”
8. În afară de motorsport, cum te relaxezi?
“Cel mai important lucru este să petrec timp cu familia și să fac activități cu fetița mea de 3 ani, îmi face plăcere să ies la o plimbare lungă cu mașina personală seara prin oraș, când este mai liniște, sau un Track Day la circuitul auto, să merg la restaurante de calitate pentru o masă bună și, nu în ultimul rând, o vacanță plină de aventură.”
9. Pe plan profesional, cum se anunță acest an?
“Cu siguranță mai bun decât anul anterior.”