Rally Raid-ul capătă din ce în ce mai multă popularitate datorită adrenalinei, regulilor care permit participanților să vină la concurs cu vehiculele de care dispun și mai ales datorită atitudinii “friendly” a celor care practică acest sport, mai ales față de începători.

Fie că ești pasionat de moto sau auto, oricine este binevenit și senzațiile sunt pe măsură. Ștefan Prisecaru ne poate spune mai multe, mai ales pe partea de moto, unde a reușit să se integreze perfect.

În acest interviu, vom afla care sunt costurile pe care trebuie să le cunoască un viitor participant de Rally Raid, la ce experiențe trebuie să te aștepți și cum se transformă pasiunea în performanță, dacă îți dorești cu adevărat.

1. Cum ai început cariera în motorsport?

Drumul pe care l-am parcurs până a ajunge concurent în Campionatul Național de Rally Raid e foarte lung, plin de povești și evenimente, marea lor majoritate foarte plăcute. Am început cariera de ‘motociclist’ la vârsta de 8 ani, pe o bicicletă Pegas la care am montat un motor de drujbă rusească. Au urmat apoi scutere de tot felul, ca în final să ajung la clasa mare, de motociclete.

Interesul pentru Rally Raid a apărut imediat după ce am avut ocazia să ajung în Arabia Saudită să urmăresc Dakarul ca și spectator din propriul lor parc tehnic. Imediat mi-am dat seama de complexitatea disciplinei și ce super eroi sunt acei piloți care pot duce la capăt o asemenea provocare.La scurt timp după ce am revenit în țară, am căutat să cumpăr o motocicletă, așa am găsit-o pe Yamy, motocicletă care m-a dus la primele mele competiții.

După prima competiție cu navigație Roadbook am devenit dependent, iar restul e o poveste faină care se află în desfășurare.

2. Ce te-a determinat să continui și să alegi disciplina Rally Raid?

Răspunsul e foarte simplu, oamenii din jurul acestui sport și comunitatea pe care am găsit-o fiind foarte primitoare și prietenoasă.

Să nu se înțeleagă greșit, îmi place enorm și mersul pe motocicletă, faptul că timp de 4-6 ore pe zi ești în priză permanent încercând să-ti dozezi energia și atenția pe tot parcursul zilei, navigând, ajustând mereu Tripmaster-ele (dispozitive de măsurare a distanței) și în același timp încercând să mergi cât mai rapid, făcând tot posibilul să rămâi în șaua motocicletei. Cred că mare parte din dorința de a ajunge la evenimentele de Rally Raid vine și din faptul că îți reîntâlnești prietenii și de multe ori cunoști oameni noi de care legi prietenii pe viață de cele mai multe ori.

3. Participi și la altă disciplină sau ai încercat vreodată și altceva în afară de Rally Raid?

Dacă vorbim de motocicletă, Rally Raid-ul e singură disciplină în care concurez activ. Mi-ar place să încerc și varianta auto a Rally-ului, însă bugetul mă ține la distanță pentru moment.

4. Care sunt cele mai mari realizări de până acum?

În primul an în care am concurat în țară, am reușit să adun suficiente puncte în cadrul campionatului național încât să ajung vice campion la clasa M3, motoare până în 450 cm cubi.

O surpriză foarte plăcută, care m-a dus la București la gala de premiere a Federației Române de Motociclism, unde încă odată, am petrecut o zi absolut fantastică între prieteni.

5. Dacă ar fi să estimăm costurile, de ce sumă ar avea nevoie un pilot de Rally Raid la început pentru a avea un start bun?

Rally Raid-ul e un sport destul de accesibil zic eu, însă nu foarte ieftin. Bugetul pentru început de drum poate varia infinit de mult în funcție de preferințe, doleanțe, pretenții și necesități.

O motocicletă la care trebuie adăugat echipamentul de navigație pleacă de la 3000-4000 de euro second hand și poate ajunge până la 25.000-30.000 de euro. Echipamentele de protecție pleacă de la câteva sute până la câteva mii de euro, iar competițiile la fel, cele de 1-2 zile costând 200-400 de euro, 700-1000 de euro cele de 4-5 zile iar dacă vorbim de competiții de nivel foarte ridicat, gen Africa Eco Race sau Dakar, doar taxa de înscriere poate ajunge la 15.000 de euro. Dacă deja ai o motocicletă de offroad și vrei să experimentezi navigația Roadbook, atunci poți să mergi la evenimente gen Roadbook Bootcamp, unde nu ai nevoie de licență de sportiv, nu ai nevoie de o motocicletă super pregătită și nici măcar de sistem de navigație întrucât e oferit de organizator la cerere.

Roadbook Adventure Challenge e un eveniment perfect în acest scop. Este organizat de campionul național la Rally Raid, Feri Fodor, având ca scop inițierea motocicliștilor dornici de a încerca Rally Raid-ul. Este de departe cea mai ieftină și sigură opțiune de a avea contact cu acest sport.

6. Au existat și evenimente neplăcute în timpul competiției?

Absolut, fără aceste evenimente ‘neplăcute’ nu am avea toate amintirile și poveștile de spus în jurul focului. De exemplu, în una din zilele competiției European Motorsport Festival, organizată de 4V motorsport la Sibiu, am făcut pană la roata față cu 120 de km înainte de finish-ul primei probe. Mi-au trebuit ore extra bune să ajung la finish, întrucât nu am putut repara camera de aer, ore în care am rulat foarte încet și cu eforturi fizice intense de a ține sub control motocicleta întrucât controlul direcției era aproape inexistent, cauciucul fiind aproape sărit de pe jantă.

Bineînțeles, căzături, mici probleme la motor, pierderi de ulei, glitch-uri la sistemul de navigație, toate au făcut ca zilele de competiție să fie mult mai interesante și complicate. Important este să rămâi pozitiv, să nu te oprești până la finish orice ar fi. Ca să poți câștiga, prima dată trebuie să termini, cel puțin asta e deviza mea la începutul fiecărei zile de concurs.

7. Ce persoane te-au influențat și încurajat să performezi în acest sport?

Shihab Alireza, fost pilot RedBull Air race, pilot moto/ ATV sponsorizat Honda, câștigător al competiei Baja 1000 din America, e prietenul meu foarte bun din Arabia Saudită care m-a invitat să văd Dakar-ul pentru prima dată. Tot el mi-a dat curajul să încerc dunele imense de nisip și platorurile drepte imense din mijlocul deșertului Arabiei, așa că Îi mulțumesc pe această cale încă o dată pentru tot ajutorul primit.

8. Ce îți place să faci în timpul liber?

Job-ul meu full time e instructor de motoparapantă, deci zbor și instruiesc ori de câte ori vremea ne permite. Dacă nu e de zbor, atunci mă dau cu bicicleta, motocicleta, caiacul, iar dacă nu pot face activitățile respective din cine știe ce motive, cel mai probabil merg pe munte pentru o drumeție.

9. Ce urmează în acest an din punct de vedere competițional?

Anul 2024 o să fie cel puțin interesant pentru mine deoarece am două proiecte în desfășurare, iar una din competițiile cele mai importante ale Rally-ului din România se va suprapune cu una din excursiile mele în afara țării.

Per total, sper să particip la măcar 2 sau 3 evenimente din cadrul campionatului național și la încă 1-2 evenimente amicale unde scopul principal este de a mă revedea cu prietenii și a antrena navigația roadbook în condiții sigure și fără presiunea timpului.