În căutarea unui “rush” de adrenalină, tot mai multe persoane încep să descopere farmecul motorsportului. Însă, pentru unii, este mai mult decât un simplu hobby, fiind o adevărată pasiune care a început încă din copilărie. Acesta este cazul unui tânăr pilot de raliu din România, care, încă de la vârsta de 14 ani, a intrat în lumea competiţiilor şi a devenit un nume cunoscut în cadrul campionatelor naţionale. În acest interviu, vom descoperi mai multe despre pasiunea sa pentru raliu, care sunt cerințele pentru a deveni pilot de WRC (World Rally Championship) şi care sunt obiectivele sale de viitor.
Ce poţi face la 18 ani? “The sky is the limit” cum s-ar spune. Pentru tânărul pilot Mihai Pelmuş din Câmpulung Muscel, se pare că limita nu se opreşte aici. Face parte din generaţia tânără de piloţi, unde pasiunea şi adrenalina sunt remarcate pe circuit. Având în vedere palmaresul şi faptul că a concurat încă de la o vârstă fragedă, avem multe aşteptări de la acest pilot promiţător.
1. Care a fost prima interacţiune cu pista de raliu şi de ce ai ales acest sport?
“Pasiunea pentru acest sport am preluat-o de la tata, tot pilot, iar apoi la 14 ani am concurat în prima competiţie. A fost o competiţie de rally cross chiar în Câmpulung Muscel. Pot spune că pasiunea pentru raliuri nu am ales-o eu, ea m-a ales. De mic am crescut cu ea.”
2. Cum ajungi la a fi pilot de WRC şi mai ales, cât de multă determinare îţi trebuie pentru a face performanță?
“În primul rând, pasiunea e importantă, trebuie să iubeşti ceea ce faci foarte mult, apoi vine talentul pe care îl ai, antrenamentele, fizice şi psihice, şi nu în ultimul rând, cel mai important e bugetul. Nu poţi face performanţă fără sponsori.”
3. Ce simţi înainte de o cursă?
“În gândul oricărui pilot sunt o mie de gânduri, să conduci cât mai bine, să nu greşeşti şi cred că, fără să vrei, te gândeşti că faci accident. Imediat după start, însă, scapi de gândurile acestea şi sentimentul e unul senzaţional. Trebuie doar să treci de primul hop.”
4. Ai cunoscut vreun pilot internaţional sau ai concurat împotriva unuia?
“Încă nu, dar aş vrea acest lucru foarte mult. Toate la timpul lor.”
5. Care sunt traseele cele mai dificile din România, după experienţa ta?
“În cadrul disciplinei pe care am practicat-o anul trecut, cel mai dificil, dar şi cel mai frumos.e cel din “Groapă”, de la Sibiu. Este tehnic, de viteză, plus un pod pe care sări şi unde apar şi sentimentele de adrenalină. M-am dat şi pe circuit, pe asfalt, şi unul foarte frumos e la Transilvania Motor Ring, la Târgu Mureş. Acolo prinzi aproape 200/h şi spaţiile de degajare sunt foarte mici. Mergi puţin cu teamă, dar e clar spectaculos.”
6. Care e maşina preferată pentru raliu? Dar maşina personală?
“Pentru raliu, aş vrea să pilotez Skoda Fabia Rally 2. Momentan am participat pe un Renault Clio şi pe un Suzuki Swift. Când vine vorba de maşina de stradă, aş merge pe un Honda Civic.”
7. Cum te relaxezi după o cursă reuşită şi ce faci după momentele mai puţin reuşite?
“După o cursă reuşită, dar şi nereuşită, analizez filmările din maşină şi încerc să îmi dau seama ce aş putea să îmbunătăţesc şi unde am greşit. M-am şi răsturnat şi am fost puţin demoralizat şi supărat, dar am recuperat încrederea în sine analizând greşelile, asta m-a ajutat enorm să trec peste.”
8. Te-ai gândit să concurezi şi peste hotare, permanent?
“Da, m-am gândit şi aş vrea să particip în Campionatul European peste câţiva ani, e unul din visurile mele. Lucrez la asta.”
9. Ce îţi propui să realizezi pe termen mediu şi lung?
“Pe plan personal, vreau să urmez Facultatea de Medicină, Stomatologie mai exact, şi pe plan sportiv, aş vrea să ajung în Campionatul European de raliuri. Să ajung în top 5, în 5-10 ani, cam acesta ar fi obiectivul.”