Sportul cu motor își atrage simpatizanți de pretutindeni. Simpla idee că poți ajunge precum greii din WRC, Dakar Rally sau Formula 1 stârnește imaginația celor care visează să ajungă piloți de motorsport.

Cu toate acestea, orice pilot are nevoie de un copilot care se ocupă de logistică, de partea de navigație și oricare alt aspect important. Elena Dănilă este un copilot responsabil, având și o mare atenție la detalii. Concurează din plăcere și cunoaște mult prea bine “riscurile meseriei”.

În acest interviu, Elena ne vorbește despre cele mai importante realizări de până acum, ce anume o motivează să continue pe acest drum și cu ce activități se ocupă în timpul liber.

1. Ce înseamnă pentru tine acest sport?

“În primul rând, este spațiul cel mai potrivit pentru a-mi satisface nevoia de control, în pofida tuturor aparențelor. În calitate de copilot, este responsabilitatea mea și numai a mea să nu ne rătăcim. În Rally Raid, copilotul citește în timp real, reper după reper, roadbook-ul, o cărticică cu însemne pe care trebuie să le interpreteze pentru a îndruma pilotul pe drumul corect. Viteză de reacție, problem solving, limbaj on point. E un quiz distractiv contracronometru, pe care vrei să îl câștigi.

În al doilea rând, am marea oportunitate de a concura alături de fratele meu mai mare, pilotul Daniel Dănilă. Dincolo de faptul că am foarte mare încredere în el și mă face să mă simt în siguranță (eu nu sunt fan viteză, mai ales când volanul nu e în mâinile mele), Rally Raid-ul ne-a oferit și cadrul plăcut de revedere recurentă, oricât de departe ar fi etapele de București și de Bacău. Ne-am găsit amândoi un teren comun de joacă, care ne redefinește sau, mai bine zis, ne îmbogățește legătura de familie.

În al treilea rând, am o nouă activitate care îmi ocupă weekend-urile prea călduroase ale sezonului de vară. Decât să stau ca șopârla la soare, mai bine transpir în mașină.”

2. De unde ai această pasiune și de ce ai ales să continui pe acest drum?

“Am o pasiune pentru pasiuni. Am avut norocul să fiu educată să am activități extracurriculare și cred că am dezvoltat o inerție. Atâta vreme cât nu mă intimidează un sport, tind să îl încerc. Alex Manoliu – concurent motoprofi ne-a inoculat ideea de a participa. E antrenant, e o formă de relaxare prin acțiune, ne place în mașină, eu sunt riddle enthusiast, e o provocare permanentă. Ne-a prins din prima și nu ne-am mai oprit.”

3. La ce competiții participi?

“În ceea ce ține se motorsport, particip doar la competițiile de Rally Raid.”

4. Care consideri a fi cele mai importante realizări de până acum?

“La nivel macro, cea mai importantă realizare de până acum, în calitate de sportivi, este câștigarea Campionatului Național de Rally Raid din 2023 la clasa Promo.

La nivel micro, cea mai importantă experiență a fost faptul că am reușit, la prima etapă la care am participat, în octombrie 2022, la Constanța, să terminăm o cursa de 250 de km fără să ne rătăcim. Dacă ar fi să intrăm în detalii, toate etapele ne trec, cel puțin emoțional, prin realizări importante.”

5. Este un sport riscant, chiar și pentru un copilot. Care ar fi cele mai dificile momente prin care ai trecut?

“Așa cum spuneam mai sus, eu nu sunt neapărat ahtiată după viteză. Pe de altă parte, având activitate în dreapta, atenția fiindu-mi mereu axată pe roadbook și pe transmiterea informației cât mai succint și clar posibil, problema vitezei se estompează. Mi s-a întâmplat să mă uit pe filmări de pe camera de bord și să nu recunosc kilometri întregi de drum.

La clasa promo, având limita de viteză de 70km/h, expunerea la risc nu este la fel de mare ca la clasele superioare. Dar am avut situații în care ba dădeam în gropi și ne întrebăm dacă mai ajungem cu mașina la finish, pentru că tremura din toate încheieturile și huruia ca la cutremur, ba tăiam 2 anvelope deodată și ne rugăm să nu dea alții peste noi în timp ce ne schimbăm roțile în drum. Ar trebui să iau etapele pe rând să îmi amintesc cu precizie prin ce am trecut la fiecare. E etapa și momentul dificil. Dar, cel puțin până acum, nu a fost nimic grav sau prea extrem și sper să o ținem tot așa.

Ca să rezum, ce mă sperie cel mai mult sunt problemele de mecanică ivite brusc în mijlocul pustietății, mă imaginez sinistrată câteva ore până ajung salvatorii la noi. Dar apelez la rațiune, îmi amintesc că avem baliză, ne găsește până la urmă cineva!”

6. Te-ai gândit și la o carieră de pilot?

“Chiar râdeam cu fratele meu că probabil e singurul pilot care poate dormi liniștit, fără amenințarea că rămâne fără copilot cu vise mai mărețe. Nu zic “niciodată”, dar prea curând nu întrevăd nici perspective, nici dorință, nici oportunități de această natură. Îmi place foarte mult postura în care mă aflu și vreau s-o trăiesc “de toți banii”.”

7. Cum arată viitorul motorsportului în România, după părerea ta?

“Asta este genul de întrebare la care din păcate, sau din fericire, nu pot da un răspuns. Am doar o dorință, să fim din ce în ce mai multe echipaje la start, indiferent de ramură. Dar mai ales la Rally Raid!”

8. Cum te relaxezi în afară de motorsport?

“Practic escaladă sportivă și bouldering de 8 ani, ski (noua dragoste), citesc la pescuit într-o barcă pe Dunăre, mai nou cochetez cu setatul de trasee de cățărat în sală, pian, muzică în toate formele, este posibil să fi uitat câte ceva. O dată la câteva luni am nevoie de o zi de stat degeaba pentru a-mi reîncărca bateriile. Apoi o iau de la capăt, cu cea potrivită sezonului.”

9. Ce urmează în acest an competițional?

“În aprilie începe sezonul competițional, pe care îl aștept cu sufletul la gură. Planul este să participăm la clasa superioară, RR2, cu o mașină pregătită de Tiberiu Olteanu, președintele clubului NOMAD Formula, de care noi aparținem ca sportivi. Fingers crossed, abia aștept să văd cum se citește dintr-un scaun scoică, cu centuri în 6 puncte, la 100km/h pe macadam!”