Pasionații sportului cu motor adoră mirosul de cauciuc ars sau sunetul unui motor turat. Este o senzație unică, rezervată celor care iubesc mașinile și știu atunci când urmează weekend-ul, prezența lor este obligatorie.

Am avut ocazia discut cu Ovidiu Domide, un pilot de Rally Raid cu foarte multă experiență în motorsport. Acesta a acceptat ne vorbească pe larg despre acest fenomen în creștere,

Ovidiu a participat la mai multe discipline în decursul carierei, având și numeroase tangențe cu piloți de renume din țara noastră. Veți afla din acest interviu care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie țină cont un pilot, ce planuri are Ovidiu pentru acest sezon și ce “grei” ai motorsportului au influențat deciziile sale.

1. Care a fost momentul în care ai decis că vrei să te apuci de motorsport?

“Din 1986 cochetez cu motorsportul, dar m-am apucat abia prin 1992. Din acel moment, am rămas în această branșă și continui să particip, cu mici pauze, pentru că nu pot sta departe de volan, adrenalină și mirosul de benzină.”

2. Știu că participi la Rally Raid, ai încercat sau ai vrea să încerci să concurezi și la altă disciplină?

“Inițial, am început cu partea de raliuri, cu VTM. La acea vreme, erau piloți precum Victor Nicoară, Dan Necula, Titi Aur, am cunoscut și pe tatăl lui Ovidiu Zaberca, oameni pe care îi consider veterani ai motorsportului. Țin minte că îl adoram pe Ludovic Balin, pe care l-am cunoscut la Brașov. Atunci se concura cu Dacia, erau puțini care aduceau la start mașini mai interesante. Tot în acea perioada, avea loc etapa de raliu la Baia Mare și era mare mândrie să faci parte din staff, mai ales că făceam parte din ACR. Am trecut la Rally Raid în 2001 sau 2002 și clar nu îmi pare rău, aș alege oricând același drum. De atunci, a crescut numărul de concurenți și puterea mașinilor, lucru care mă bucură enorm.”

3. Cum te simți înainte de o etapă? Ai vreo pregătire anume?

“Când știu că urmează o etapă, pregătirea e mai mult mentală, dar mă asigur că și mașina este revizuită, pusă la punct. Bineînțeles că apar și emoțiile tipice, mai ales când te apropii de finalul campionatului, atunci încep emoțiile adevărate. Dar în dimineața dinaintea startului, fiind o persoană matinală, mă trezesc cu gândul la mașină. Totul întră în normalitate odată ce mă urc la volan.”

4. Care sunt cele mai importante realizări din carieră?

“Am 5 titluri de campion național, am participat la toate cursele de la noi, dar am concurat și în afara țării. Asta vreau și în acest an, vreau să mergem la 2-3 competiții, cu partenerii din Ungaria, alături de care organizez și etapa de la Satu Mare, de la Carei.”

5. Ai avut parte de evenimente neplăcute de când concurezi?

“Acestea sunt inevitabile și trebuie luate în calcul, am avut 2 accidente, dar nu grave, însă problemele apar mereu, te lasă diverse când îți e lumea mai dragă. Dacă ar fi să amintesc ceva mai spectaculos, la Baia Mare, la Cupa Eurocarpatica, am zburat de pe un pod, la Raliul Brașovului ne-am dat peste cap din cauza suspensiei și la Orăștie, tot așa, m-am dat peste cap, dar am continuat apoi cursa.”

6. Care sunt persoanele care te-au influențat cel mai mult?

“În acest caz, cea mai importantă este familia, dar și anturajul te influențează la rândul lui. E boală grea motorsportul, visam uitându-mă la mașini în diverse filmări, mă încurajam, apoi mă descurajam dacă să particip sau nu.”

7. Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie să țină cont un pilot?

“Greu de spus, motorsportul trebuie făcut de jos, cu pași mici, degeaba ai buget și îți iei mașină puternică, te conduce mașină pe tine și rămâi la fel. Au apărut dotări noi și ai impresia că asta ușurează treaba, dar nu e chiar așa. Noi am încercat la Rally Raid să îi inițiem pe debutanți prin participarea la clasa Promo, maxim 2 ani, ca mai apoi să aiba șansa să crească. Nu ai mână liberă precum cei de la clasa Profi. În ceea ce privește bugetul, este foarte important deoarece ieși mereu mai scump decât crezi și bugetul e altul decât în realitate.”

8. Cu ce altceva te mai ocupi în timpul liber?

“Am prea puțin timp liber și totul e dedicat firmei pe care o am sau sportului practicat, dar încerc să mai evadez din cotidian, am o casă de vacanță unde merg în weekend, când se poate. Copiii pe care îi am sunt la școală, respectiv liceu, avem cu ce să ne omorâm timpul, iar dacă astrele se aliniază, mai mergem într-un mini concediu pe la Bistrița, unde am copilărit.”

9. Care sunt planurile pentru 2024?

“Încercăm să ne aliniem la start, ca și echipa, cu un echipaj în plus, un echipaj feminin. Ținta e campionatul, dar aici ține de diverși factori care trebuie luați în calcul. După etapa de la Satu Mare, care e a 3-a, vedem cum stăm în clasament. Urmează Călărași, Constanța și Tulcea, toate extraordinare, dar ne orientăm după buget. Căutăm și sponsori noi care să ne ajute în atingerea obiectivelor, dar este mai greu acum, să lămurești oamenii să investească în acest sport.”