Am avut ocazia să discut cu foarte mulți pasionați de motorsport și consider că fiecare discuție este o experiență în sine, fiecare pilot având propriile abilități și propriul mod a pilota. Nu prea am avut onoarea de a discuta cu piloți de Rally Raid, o competiție foarte interesantă destinată atât iubitorilor de off-road, dar și entuziaștilor de competiții automobilistice care urmăresc tot ce se poate.

Adrian Dancu ne-ar putea spune mai multe despre această competiție la care participă de câțiva ani. Împreună cu soția sa, Adriana Dancu, formează o echipă “în familie”, lucru întâlnit mai rar printre competitorii din țară. Pe lângă Rally Raid, Adrian cochetează și cu ideea de a concura la raliuri, participând la diverse track day-uri, testând terenul pentru o eventuală participare.

Vom afla mai departe de ce a ales Adrian această disciplină, cu ce probleme s-a confruntat în carieră și ce urmează în perioada următoare din punct de vedere competițional.

Poză: Adrian și Adriana Dancu

1. Cum a început aventura în motorsport?

“Totul a început în 2017 când am intrat în contact cu niște pasionați de Dacia Duster în cadrul unor eventuri de off-road. Unii din colegii respectivi deja participaseră din 2016 la Rally Raid, într-o categorie numită “Promo”, gândită pentru debutanți sau amatori. Am participat la o întâlnire amicală, organizată de cei de la Duster Hobby Racing din Târgu-Mureș unde am avut parte de un “crash course” despre cum se navighează pe roadbook. În 2017 am participat ca și copilot la o etapă de Rally Raid la Bistrița alături de un prieten de la Timișoara și în 2018 am participat cu mașina de familie, împreună cu soția mea, Adriana Dancu, și cu un prieten bun ca și navigator.”

2. De ce ai ales tocmai Rally Raid?

“Cred că am luat această decizie pentru a avea acces mai ușor la acest fenomen, nefiind nevoie de licență de pilot sau cursuri la o școală de pilotaj, cel puțin în ceea ce privește zona Promo. Inițial m-a atras ușurința de a participa, dar am descoperit și alte aspecte care m-au atras. Este o cursă de anduranță, chiar și cineva cu un buget mai mic poate să aibă rezultate foarte bune. De asemenea, mi-a plăcut și faptul că parcurgi un traseu necunoscut și chiar și partea de management a materialului de concurs și al cursei în sine, o văd mai ușor de gestionat pe termen lung decât zona de performanță la nivel de precizie regăsit la disciplinele de circuit. Eu consider că încă mă regăsesc în zona de amator, nu neapărat la profesioniști.”

3. Ai participat sau îți dorești să participi și la alte competiții?

“Chiar aș vrea să gust și din alte discipline, cel puțin din automobilism, încă sunt prea impulsiv pentru a gestiona o motocicletă. Am cochetat cu circuitul, am și participat la mai multe track day-uri. Ca ambiție persoanală, zona de raliuri ar ocupa un loc pe lista, aș vrea să bifez și o participare la un raliu de asfalt și unul de macadam.”

4. Care consideri că sunt cele mai importante momente de când concurezi?

“Cred că prima cursa terminată cu bine, fiind urmat îndeaproape de momentul în care am fost pe podium, chiar dacă era clasa Promo, în 2018, am fost pe locul 3 la general la Promo, și cred că cel mai important aspect este că am reușit anul trecut să practic acest sport împreună cu soția mea. A ajuns o activitate de familie și în 2023 am avut un rezultat foarte bun la Semi Pro, la Rally 2, când soția mea a navigat la clasa superioară, tot pe un Duster, reușind împreună să ocupăm locul 2 în clasamentul general al acestei categorii, în Campionatul Național de Rally Raid.”

Poză: Echipa Dancu alături de coechipierii din Echipa 13, Ioan Păușan și Daniel Nistor

5. Care sunt persoanele care te-au susținut în cariera ta?

“În primul rând, familia, susținerea soției care e implicată activ în fenomen, în al doilea rând, echipa de service, service-ul Auto Life din Cluj Napoca și echipa Texaco Premium Lubricants pe partea de lubrifianți (și nu numai), plus ajutorul celor de la Mudster pe partea de suspensii heavy duty.  Avem și diverse colaborări cu prieteni care și-au dorit să ne susțină (fiecare cum au putut). Le suntem foarte recunoscători tuturor.”

6. Cu ce probleme te-ai confruntat de când concurezi?

“Gestionarea adrenalinei prin gândire limpede în situații limită, mai ales când am deterioarat părți din mașină. Aceasta a fost cea mai mare provocare la început, dar odată cu experiența, reușești să vezi lucrurile altfel. Apoi m-am lovit de necunoașterea suficientă a regulamentului, am încercat în fiecare an să îl înțeleg mai bine, să îl cunosc, și nu în ultimul rând, zona de buget pe care cred că o amintește oricine. Odată cu evoluția zonei de performanță, trebuie susținută activitatea cu factorul bugetar, și aici apar dificultățile, dar încercăm să le susținem cum putem.”

7. Au fost momente când te-ai gândit să renunți sau să alegi alt sport?

“Da, la finalul lui 2020, am lovit foarte urat mașina pe care concuram și a ajuns o epava. Asta nu s-a întâmplat în concurs, ci când mă îndreptam spre unul. Am vândut epava și am luat un Renault Clio RS, acela a fost momentul când am cochetat cu circuitul, și pot spune că a fost o întâmplare cu final fericit pentru că am câștigat versatilitate și am avut ocazia să cunosc oameni din alte discipline sportive. După ceva discuții, împreună cu soția, ne-am întors la Rally Raid și a fost momentul în care Clio RS și-a găsit alt proprietar, și eu am găsit un alt Duster care a marcat revenirea în competiție.”

8. Cu ce te ocupi în timpul liber?

“Din păcate, timpul liber a ajuns o resursă prețioasă. Am un băiețel de 5 ani care îmi acaparează orice secundă care nu e investită în motorsport sau aria profesională. Dar îmi e dor să exersez la chitar electrică sau bass, activitate abandonată de câțiva ani, care are o doză de nostalgie. Țin să menționez că zona de motorsport îmi oferă un loc unde trebuie să mă gândesc strict la ce am în fața mașinii, nu știu cum unii reușesc să mediteze, eu nu pot sta locului mai mult de 2 minute fără să mă ridic. Când se dă startul, pentru mine există doar dictarea copilotului și terenul din față, așa fac eu față la tot ce se întâmplă în viața mea. Este o formă de meditație forțată care te îndepărtează de probleme.”

9. Ce urmează pentru tine în acest an competițional?

“Anul acesta vrem să ne întoarcem la clasa Promo, cu soția la volan și cu mine în dreapta, pornim de jos, rotind rolurile în echipaj. Soția merge corect și are reflexe bune, dar are nevoie de exercițiu pentru a mări ritmul – doar experiența și mulți kilometri în regim de concurs vor ajuta la acest aspect. Colegii mei din Echipa 13, Ioan Păușan și Daniel Nistor vor participa la clasa Pro cu un Jeep Cherokee XJ din 1994 și vor încerca să facă o figură frumoasă în campionat. Poate vom încerca și o etapă de Off-Road la clasa Standard sau Hobby, merită să ne menținem zona de socializare și coparticipare împreună cu cei din comunitatea de sportivi din Off-Road  Aș vrea să încep să merg și la circuit, măcar la un track day, antrenamentele din această zonă sunt importante pentru că la Rally Raid e greu să faci antrenamente. Ne antrenăm în timpul concursului și o “escapadă” ajută enorm.”