Indiferent ca esti pilot sau pasionat de motorsport, cu totii am avut parte de aceeasi experienta la un moment dat, si anume sa privim o competitie la TV, incercand sa tinem pasul cu multitudinea de informatii transmise de catre comentator.
Un comentator sportiv are rolul de a oferii spectatorilor, sau telespectatorilor, informatiile necesare in legatura cu ce se intampla pe traseu sau pe circuit. Nu este un job pentru oricine, asa cum Andrei Mangalia ne confirma in acest interviu. Este nevoie de atentie, trebuie sa cunosti pilotii, traseul si competitia. Aceste aspecte nu sunt prea dificile pentru un pasionat, dar pentru o persoana care nu are prea multa experienta, poate fi ceva nu tocmai placut.
Andrei Mangalia a inceput cariera de comentator sportiv dupa mai multe experiente, care i-au confirmat ca pasiunea pentru motorsport este potrivita pentru el. Pe langa asta, se ocupa si de review-uri, articole si este prezent la multe evenimente. Puteti sa Ii urmariti video-urile pe Tiktok, Youtube sau Instagram. De asemenea, Andrei comenteaza si seria Digital Rally Series si este pasionat si de racing gaming.
1. Când ai interacționat prima oară cu acest sport și ce ți-a plăcut atât de mult?
“Povestea a început la vârsta de 5 ani, când am descoperit Formula 1. Am văzut ce e motorsportul mai mult la TV, dar am pornit activitatea cu adevărat în 2009, la o etapă de Viteză în Coastă la Mateiaș, și mai apoi în 2010 la Raliul Sibiului, când am fost cu tatăl meu. Până să descopăr campionatele din România, urmăream tot ce puteam, mă documentam mult, iar între 2011 și 2016, urmăream campionatele la TV deoarece în Râmnicu Vâlcea nu prea erau evenimente. M-am mutat apoi la Sibiu cu facultatea și am descoperit că au loc competiții de Slalom Paralel, și de atunci sunt prezent la majoritatea evenimentelor. Cam asta făceam înainte.”
2. Cu ce te ocupi mai exact?
“La ora actuală, sunt comentator la competițiile automobilistice sportive și scriu articole pentru RPM Racing, dar am avut multe job-uri până să ajung aici, chiar a fost o aventură. Am muncit să ajung aici și nu intenționez să o las mai moale.”
foto: Andrei în postura de pilot la “Pilot pentru o zi “, într-o Honda Civic la Schitu Golești, etapă de Rallycross
3. Ai mai avut experiențe similare înainte sau este o activitate strict legată de motorsport?
“Cu scrisul am început prin 2017, când Ștefan Raita m-a invitat să scriu pentru RPM Racing, am mai scris și pentru gp24.ro, dar am început mai serios de când am descoperit grupul Motorsport România pe Facebook. Am intrat să văd despre ce e vorba și am descoperit o comunitate închegată și loială motorsportului. Apoi am început să postez poze și preview-uri de la evenimente, care au fost pe placul multora. Chiar și pe site-ul meu am aproape 1200 articole. Scriam cam tot ce îmi venea în minte.”
4. Cum te pregătești când știi că urmează o etapă sau un eveniment?
‘Dacă e vorba de partea scrisă, mă axez pe rezumate, înainte făceam și preview-uri, dar acum doar rezumate. În principiu, caut rezultatele și le pun pe site. Dacă știu că mă așteaptă un comentariu, am o altă pregătire. În acest caz, mă ajută Ștefan Raita cu informații legate de rezultate sau piloți, dar Îi cunosc pe majoritatea și nu prea am nevoie. Mai fac uneori o repetiție, când sunt singur acasă, adică mă uit pe lista de înscrieri și repet singur,apoi mă axez în timpul live-ului să văd ce face pilotul pe traseu și de obicei anticipez uneori anumite lucruri, un viraj de exemplu. Asta mi se întâmplă nu doar la curse, dar și în trafic. ”
foto: Tess Rally 2018, prima cursă cu acreditare media pentru RPM, alături de Ștefan Raita ca și copilot
5. Având în vedere că ești acolo, cu piloții, indiferent de condițiile meteo sau diversele probleme care pot apărea, cum te face să te simți?
“Este un sentiment de nedescris, nu mă gândeam că o să mă recunoască piloți care, în cele din urmă, mi-au devenit prieteni. Încerc să mă mențin în limitele job-ului, am asistat și la scandaluri, e uman, dar e un sentiment frumos să știi că lumea îți apreciază munca, și pot spune că într-un fel motorsportul mi-a schimbat viața. Nu mă gândeam că o să ajung să fac asemenea lucruri, înainte nu aveam motivație să fac ceva deosebit, la alte job-uri, dar când știi că faci o treaba bună și ești apreciat, este un sentiment de nedescris și pot spune că mi-a schimbat viața mult.”
6. Care ți se pare cea mai dificilă îndatorire pe care o are un comentator sportiv?
“Să cunoască ce se întâmplă acolo. Am mai remarcat cazuri în care unii nu sunt pregătiți, la unele televiziuni de exemplu, și nu mi se pare în regulă. Trebuie să cunoști piloții, să știi să vorbești, să găsești esența. Nu pot spune că e un job greu, au fost și etape grele peste care am trecut, dar până la urmă este o pasiune. De exemplu, sunt zile în care stau ca spectator și mă uit la ce îmi place.”
foto: Andrei Mangalia și Ștefan Raita, la Tess Rally 2022, ca și comentatori
7. Ce sporturi îți plac?
“Urmăresc fotbal la TV, dar prefer să văd un Champions League, sau altă competiție serioasă, îmi plac și sporturile de iarnă, le urmăresc cu mare interes, și ar mai fi ciclismul, unde am și comentat, și nu este un sport complicat, nu îți dai seama poate cine este în fruntea plutonului, dar acest aspect ține tot de atenție. Nu urmărești niciun sport fără să știi despre ce e vorba sau fără să ai un interes. Cu toate acestea, motorsportul rămâne pe primul loc.”
8. Consideri că această meserie este greu de practicat în România?
“Într-adevăr, în străinătate situația stă puțin altfel. În UK sunt comentatori care au fost piloți, și mă uitam la Formula 1 pe canale străine unde rămâneam uimit de cât de informați erau. În cazul nostru, Alex Lascu este un exemplu bun, la fel și Ștefan Raita, bineînțeles. Eu nu am făcut jurnalism și am decis să practic prin a căuta informații. De altfel sunt foarte puțini în România care au terminat jurnalismul și aleg să se axeze pe sport.
Repet, nu este o meserie grea, dacă ai pasiune, dacă îți place, și dacă ești documentat. Poate să fie complicat pentru cineva care nu știe, care nu a făcut asta, dar cred că nu e o meserie grea.”
foto: Andrei Mangalia și Alex lascu la Cupa Reșița 2022 la debutul pe Prima Sport
9. Se cam termină anul competițional, ai planuri legate de următorul?
“Sunt multe de zis, nu știu cum o să fie calendarul sau unde ne vom deplasa. Eu rămân la ce am ales, la comentat competiții sportive, dar aș vrea să am o experiență “pilot pentru o zi” la Rally Cross, unde te duci ca și spectator, vorbești cu un pilot și îți oferă mașina pentru două ture. De asemenea, aș vrea să iau startul. Voi continua și cu scrisul, dar aș vrea să intru pe o altă nișă, pe racing gaming, poate cu ocazia asta deschid și un drum în acest sens, mai ales că știu cum merg lucrurile. Poate urmează o participare la DRS, dar pentru mine goal-urile principale rămân să fac comentarii mai bune și o participare la o competiție ca și pilot, poate Slalom Paralel sau Super Rally. Visul meu este să particip la Raliul Sibiului, și aș vrea măcar o dată în viață să fac asta.”