Nu este ușor să te apuci de un sport. Nu este confortabil, poate nu rentează din punct de vedere al timpului sau financiar, și dacă este vorba și de motorsport, atunci poți să mai adaugi câțiva de “nu”. Din fericire, lucrurile frumoase din viață se obțin prin efort, nu confort, iar motorsportul este sclipirea de nebunie care transformă omul simplu în pilot.
Claudiu Motoc a intrat în contact cu acest “virus” și performanțele sale au crescut cu rapiditate, într-un timp relativ scurt. A fost pasionat de mașini încă de mic, concurează des, iar pe lângă pasiunea sa pentru sportul cu motor, Claudiu este un împătimit al mașinilor retro. Nu sunt mulți cei care se ocupă cu acest hobby, fiind consumator de timp și bani, dar Claudiu Motoc reușește să pună în echilibru atât participarea în competiții, cât și hobby-ul lui.
În acest interviu, cititorii Autodriven vor afla care sunt piloții care au modelat cariera lui Claudiu Motoc, ce bijuterie retro are în garaj și care sunt planurile sale pentru sezonul următor, în condițiile în care luptă pentru titluri importante pe final de 2023.
1. Ce te-a determinat să participi la competițiile de automobilism sportiv?
“Este un vis mai vechi, din copilărie, dar încă de mic iubeam mașinile, iar rudele mele au observat acest lucru și îmi făceau diverse “favoruri”. Când eram la grădiniță, cred, mătușa mea mă ținea în brațe și încerca să creeze senzația că sunt la volan. În clasa a 6-a, m-a învățat un coleg să conduc, așa printre blocuri, și astăzi iubesc orice mașină, indiferent de valoarea sa. Foarte mult m-a influențat și relația cu Mihai Leu. Am participat ca și fan, dar și ca partener media la competițiile organizate de el, și mi-a plăcut, am zis că vreau să simt mașina. Mi s-a propus să stau în dreapta, și am refuzat pentru că voiam să fiu la volan. Am făcut curs de pilotaj, și am reușit în cele din urmă.
Am avut noroc și de un instructor foarte bun, Ciprian Solomon, fostul copilot al lui Mihai Leu, alături de care a ieșit campion absolut în 2004. Nu am luat-o de la zero, dar când m-am suit în mașină, am simțit că mi-am îndeplinit visul. Bineînțeles, a trebuie să scap de anumite obiceiuri și să îmi stabilesc propriile reguli, în timp.”
2. Care au fost motivele pentru care ai continuat să participi?
“În primul an competițional, mi-am dat seama că puteam fi mai informat. Bine, asta încă îmi lipsește, pornind de la strategie, tehnică de abordare a traseului, cunoașterea mașinii, etc. Mi-am dat seama că am ratat anumite ocazii, nu am ieșit campion național nici la Super Rally, nici la Viteză în Coastă, dar anul acesta sunt mai hotărât ca niciodată. ”
3. Care sunt competițiile la care participi?
“În principiu, particip la 2 competiții, la Viteză în Coastă și la Super Rally. La ambele voi afla, abia în ultima etapă, dacă ies campion național sau nu. Anul trecut am fost vicecampion național la Super Rally, și la Viteză în Coastă, la debutanți am fost vicecampion, și am ieșit pe locul 3 la clasă. Anul acesta, rămâne de văzut.”
4. Ce greutăți ai întâmpinat în carieră?
“Din 2022 am concurat sezon complet și pot spune că greutățile țin de schimbările majore din regulament și, personal, nu am înțeles care este avantajul performance factor-ului, nici cum se stabilește acesta, deoarece lasă loc de interpretare. Pot vorbi doar în numele meu la acest aspect. În schimb, faptul că te întâlnești cu colegii la cursă, este un moment fericit.”
5. Care sunt piloții care te-au inspirat cel mai mult să concurezi și să faci performanță?
“Inspirație a fost Mihai Leu, de acolo am baza, Emil Ghinea, Jerome France, de Puiu Rusu am aflat cine este venind la curse , și toți veneau să mă ajute, să îmi ofere tips-uri, și asta mi se părea un avantaj enorm, faptul că obțineam informații valoroase. Nu este de trecut cu vederea experiența lor și par interesați să ajute, fără să aibă vreun interes. Chiar mi-am făcut mulți prieteni aici, și azi e greu să îți faci prieteni buni.”
6. Ce rutină ai înaintea unei etape?
“În principiu, urmăresc filmulețe cu piloți care au evoluat pe acel traseu într-un mod deosebit și mă uit la cei care au mers cu mașini similare. Este o provocare modul în care abordezi un traseu, depinde de mașina aleasă și alte aspecte. Studiez intens filmările, apoi mă duc cu câteva zile înainte și merg pe traseu cu mașina de stradă, încercând să memorez traseul. Dacă știi traseul, automat mergi mai bine, mai cu încredere. Cam aceasta este rutina.”
7. Știu că ești un colecționar de mașini retro, care consideri că este mașina ce mai interesantă din colecție?
“Aici e vorba de Citroen DS21, mașina secolului. A fost lansată în 1955, și a avut parte de ce era mai nou din punct de vedere al tehnologiei de atunci. Design-ul ei futurist este încă de actualitate, și este o apariție senzațională pe stradă. Lumea nici nu știe ce mașină este. La vremea ei, întorcea lumea capul după ea. Este prima mașină cu discuri de frână, faruri adaptabile, mecanic, nu electronic, adică urmăresc volanul. Suspensia ei a fost preluată de Mercedes datorită inovației, poate să meargă și pe trei roți dacă este nevoie. De asemenea, modelul acesta i-a salvat viața lui Charles de Gaulle într-o tentativă de asasinat. Cu toate acestea, cu Citroen-ul e greu pentru că trebuie să găsești mecanici și piese. Într-o zi mergeam pe stradă și am văzut o Dacia abandonată. Voiam să mă joc de-a restaurarea și am cumpărat-o, am crezut că ies mai ieftin, dar manopera era scumpă. Am reușit cumva, iar din ceea ce a urmat am căpătat și experiență.
Astăzi lucrez la un Fiat, dar nu am avut timp prea mult din cauza programului de competiții. Merg și la evenimente de retro, o parte din mașini au mers și la filmări, la reclame sau film, și îmi face plăcere.”
8. Ce planuri ai pentru sezonul următor?
“Am primit o propunere din partea unui pilot să mergem împreună la Anduranță, și chiar mă gândesc serios la asta, să îmi dau “examenul” acolo. Îmi doresc și raliu, dar nu sunt pregătit, din niciun punct. Merg la Viteză în Coastă, Super Rally și Anduranță, iar dacă nu le pot face pe toate trei, atunci renunț la Viteză în Coastă. Contează mult și ce mașină o să am la anul, o să discut cu sponsorii mei. Toți mă împing de la spate să îmi iau o mașină mai performantă. Eu nu prea vreau să o schimb, dar sunt oarecum forțat să evoluez pe un model mai performant.”
9. Cum vezi viitorul motorsportului în România?
“Are nevoie în primul rând de investiții, nu numai din partea sponsorilor. E nevoie de promovare și e nevoie ca autoritățile să fie implicate cu mai mult sprijin. Sunt trasee care trebuie îmbunătățite pentru performanță și aici ține și de interes. De exemplu, ar trebui adăugate mai multe elemente de protecție pe parcursul traseului. S-au întâmplat accidente grave în ultima vreme și toate au avut în comun lipsa siguranței. Aceasta este părerea mea. Televiziunile sunt interesate mai mult de fotbal, nu zic că motorsportul trebuie să fie pe primul plan, dar sufăr că nu avem popularitatea și vedetele din trecut. Era o plăcere să te uiți și la fotbal în trecut, acum nu știu niciun nume de fotbalist. Sportul era sprijinit cândva, se investea în el. Exista un fond de premiere, dacă ieșeai campion la o competiție importantă. Noi vrem să fie ca afară, dar e greu. Eu vreau să continui, sunt colegi care îmi dau speranțe și am dorința să văd până unde pot ajunge, căci până acum m-am bazat și pe noroc.”