În motorsport, multitasking-ul este la el acasă. E nevoie de atenție la detalii, cunoașterea mecanicii, a regulilor, și nu în ultimul rând, să fii un șofer foarte bun. Bineînțeles, poți ridica puțin ștafeta și să treci la alt nivel. Poți să pilotezi, să fii organizator și chiar și antrenor. Depinde de ține. Vorba aia “the sky is the limit”.
Având o experiență vastă în domeniul automobilismului sportiv, și înțelegând lucrurile în profunzime datorită profesiei sale, Alex Berea a ajuns să fie pilot, team manager la AB Motorsport, antrenor cu excelente abilități psihopedagogice pentru tinerii sportivi, dar și organizator.
Este un pilot care a încercat multe discipline, în același timp dorind să ajute tinerii piloți să își găsească drumul potrivit în motorsport.
Vom afla în acest interviu care sunt piloții care au parte de mentoratul lui Alex, care sunt motivele pentru care concurează și ce urmează pentru el, dar și pentru tinerii învățăcei, în 2024.
1. Ce te-a făcut să alegi motorsportul?
“În copilărie, când eram la bunici, am fost martor la Raliul Mănăstirilor din 85-86, am văzut mașinile trecând și mi-a rămas imaginea întipărită în cap. Toată copilăria asta mi-am dorit, dar am ajuns unde mi-am dorit destul de greu pentru că în vremea aceea trebuia să ai 21 de ani, ca vârstă, și permis de minim 3 ani. Puteai să practici doar karting înainte de 18 ani. Am încercat și karting, la Urziceni, dar nu era pistă, doar ceva improvizat din plăci mici, care se mișcau îngrozitor. Am reușit să debutez printr-un prieten, Răzvan Trișnevschi, și am fost copilot la început, în 1999. Nu a fost o experiență prea plăcută deoarece voiam altceva. În 2000 am văzut că nu am buget și m-am mutat către Viteză în Coastă, iar acolo am prins anii frumoși, și nici nu era prea multă lume. În 2001, la Rânca, am fost 16 participanți, unde în general găseai 30-35 participanți. În 2003 a fost anul de glorie, am participat la H12 împreună cu Dodo Toma și Paul Andronic.”
2. Ce te determină să concurezi?
“În ultimii ani am participat sporadic, dar anul trecut am avut o experiență simpatică. Am mers cu Teo Morăruș la Anduranță, și a fost o carte câștigătoare, dar pentru mine nu a fost plăcut deoarece a trebuit să mă ocup de tot și eram extrem de obosit, dar am avut noroc cu Teo care s-a adaptat bine și am ieșit vicecampioni la clasă și locul 3 la Juniori. Dar nu mai vreau să particip la campionate, doar curse sporadice.”
3. Care sunt competițiile la care iei parte?
“Am participat la Super Slalom în acest an, dar m-am retras din cauza modificărilor repetate ale locațiilor curselor, dar și din cauza unor schimbări care nu au picat bine, din punct de vedere al bugetului. Mie îmi place să concurez pentru că mă simt bine, nu mai merg pentru performanță, dar după o competiție, zac 2-3 zile de oboseală și nu are rost. Merg doar la cursele de lângă casă. Asta nu înseamnă că nu sunt atras de Auto Slalom sau Super Slalom, nu trebuie să pierd mult timp cu pregătirea mașinii și cursa în sine e destul de lejeră. În paralel mai merg cu Liviu Udrescu la Anduranță, unde mă ocup de tot.”
4. În afară de acest competiții, te mai ocupi și cu altceva legat de motorsport?
“În principiu, treaba mea este 90% antrenorat, cu rezultate bune și foarte bune. Din 2015, am activat în Campionatul Național de Karting, unde am început printr-un concurs cu Horia Roca, la final de an. În 2016 acesta a fost campion la clasa Mini, iar în 2017, în primul sezon, copiii mei, Andrei și Iulia, au devenit campioni. A fost un an frumos, când am reușit să îmi adjudec 2 clase cu copiii mei. Apoi în 2019, m-am mutat cu Andrei la Auto Slalom, Iulia a rămas în Campionatul Național de Karting, iar apoi l-am preluat pe Teo Morăruș, care în 2020 a fost vicecampion, iar în 2021 campion la Îndemânare la clasa Juniori 1, iar în 2022 ne-am mutat la Anduranță.”
foto: Alex Berea alături de Teo Morăruș
5. Care sunt factorii cei mai importanți atunci când vine vorba de obținerea victoriei sau a unui loc pe podium?
“În primul rând, pregătirea materialului de concurs, anii petrecuți în karting ne-au învățat cum să ne pregătim pentru o cursă. Apoi pregătirea mașinii și sesiunile de antrenament. Nu sunt singur, am o echipă mică și bună. Mecanicul meu, Ionuț Grigore, îmi este și prieten și angajat la service-ul auto pe care îl dețin unde pregătim multe mașini, și se pare că ne iese. Acum mă mai ocup și de mașina lui Bogdan Sălcudean. ”
6. Care sunt aspectele mai puțin plăcute ale vieții de pilot?
“Sunt două aspecte, unul este lipsa banilor, a bugetului, și a două parte, care mă deranjează pe mine, și o spun des, când apar ambiții prea mari între părinți. Copiii sunt foarte ok, dar am trecut prin multe evenimente neplăcute, ambițiile părinților stricând plăcerea competițiilor. Am mai spus asta prin 2019, motorsportul este frumos când timpul contează. Am trecut prin multe momente, pline de contestații nefondate și chiar ciudate. Este o imagine foarte proastă din punct de vedere financiar a motorsportului în general, dar și în România. Mi-am ajutat doar în acest an 2 prieteni să debuteze, care erau speriați de sumele care credeau că trebuie investite. Au realizat apoi că dacă îti explică cineva care nu este ancorat doar într-o disciplină a motorsportului, poti să debutezi și fără investitii colosale. Însă, Federația a făcut un lucru bun prin evidențierea campionatelor entry level, cum ar fi Îndemânare, Super Slalom, Time Attack.”
7. Ai avut ocazia să participi și în afară țării?
“Nu, nu am apucat să particip și nici nu îmi mai doresc.”
8. Ce îți place să faci în timpul liber?
“În principiu, îmi place să mă plimb cu motocicleta când prind timp liber.”
foto: copiii lui Alex Berea, Andrei și Iulia
9. Ce urmează pentru tine în acest an și care sunt planurile pentru anul viitor?
“O să merg în continuare la Anduranță ca Team Manager, oarecum și ca antrenor, pentru Liviu Udrescu, care este un tânăr de 20 de ani care a făcut karting și a revenit după o pauză de 5 ani. Mă înțeleg bine cu el și am închegat o echipă simpatică. Îi mai ajut și pe prietenii mei care participă la Îndemânare și Super Slalom. Am adus foarte mulți prieteni aici, chiar și persoane de peste 30 de ani. De exemplu, Lucian Neagu care a debutat la 50 de ani. Vârsta nu este un impediment în acest sport.”