Copilotul poate fi numit îngerul păzitor al pilotului de motorsport. Indiferent că se ocupă de acele detalii importante dinaintea unei etape sau că trebuie să aibă traseul în minte, este necesară o colaborare strânsă înainte de start, cât și după.
Toate etapele la care Alina Bianca Pop a participat au ajutat-o să capete experiența acumulată pentru mai târziu. Concurează în Campionatul Național de Raliuri, dar a avut experiențe și în afară țării.
Are propriul business, a practicat diverse sporturi încă din copilărie și este implicată în proiecte de condus defensiv la Napoca Rally Academy. În acest interviu, Autodriven va prezintă doar câteva aspecte din experiența de copilot a Alinei.
1. De ce ai decis să practici acest sport?
“Povestea începe cu mulți ani în urmă, cu 12 ani mai exact. Am fost întotdeauna în preajma celor de Napoca Rally Acadamy la raliuri și la teste, dar click-ul a fost în momentul în care se faceau Rally Show-uri, și am fost în dreapta lui Tempestini. Atunci se făceau la Sibiu în Groapă, unde aveam probă specială, și m-am gândit că era o idee interesantă, mai ales că aveam mult timp. Așa că am început să învăț partea de copilotaj, am debutat în același an cu Sergiu Itu, sub îndrumarea lui Sebastian Itu, care inițial nu a fost de acord cu dorința noastră de a copilota, că nu voia și alte probleme pe cap, dar nu a avut de ales. Nu am cedat însă, și așa a început povestea.”
2. Ce înseamnă să fii copilot? Multă lume nu știe exact.
“Este un pic mai complex decât s-ar crede. Practic, job-ul începe cu mult dinaintea cursei, iar noi ne ocupăm de partea de organizare. Tot ce ține de rezervări, hoteluri, recunoașteri, aici intră și cauciucurile, în funcție de cum se prezintă vremea, consumul de carburant și tot ce ține de recunoaștere și de logistică. În momentul în care ajunge la cursa propriu-zisă, pilotul nu trebuie să se gândească la ce are de făcut, în afară de lucrurile extra care țin de publicitate, dar în ceea ce ține de probe, noi ne ocupăm. Din mașina de recunoaștere, la prima trecere, dacă nu ai mai fost acolo, se notează orice detaliu care pare nesemnificativ, inclusiv particularitățile unui viraj, capuri de pod, și alte detalii, iar copilotul notează tot. La a două trecere, copilotul dictează ce a văzut pilotului și se fac corecții. Încercăm să îmbunătățim, dar ține și de experiența pilotului. De exemplu, anul acesta am pe Șerban Badea ca și pilot, debutant, și partea de dictare contează enorm. Noi suntem de părere că în dreapta unui pilot debutant trebuie să fie un copilot experimentat, piloții nu ies din școlile de pilotaj cu multe cunostiințe, multe se învață aici, pentru ca startul să fie unul sănătos. Contează relația din mașină cu pilotul, trebuie să existe o chimie. Pilotul are încredere în copilot, și viceversa, o încredere oarbă. Rezultatul final este în mâinile amândurora.”
3. Cu cine colaborezi în acest moment?
“Cu Șerban Badea, fiul pilotului Sorin Badea. Sorin a revenit după 4 ani de zile și e cunoscut de pe vremuri ca un gentleman driver carismatic și talentat. Șerban, neputând să stea deoparte și terminând cu facultatea, a primit acceptul lui Sorin să înceapă acest sport, el participând anul trecut și la câteva etape de Viteză în Coastă. Acum are 5 etape în Campionatul Național de Raliuri.”
4. La ce competiții participi?
“În acest moment, am în program doar Campionatul Național de Raliuri, comparativ cu anii trecuți, când am participat în Câmpionatul European cu Mihnea Mureșan sau Andrea Nucita.”
5. Care este cea mai importantă performanță din carieră?
“Ar fi vorba de locul 3 la General alături de Florin Tincescu în Campionatul Național, orice sportiv își dorește să ajungă pe podium la General, oricine își dorește să fie acolo, a fost o satisfacție și că podiumul a fost ocupat de toată echipa Napoca Rally Academy, a fost un rezultat bun pentru toată echipa. De asemenea, sunt mândră și de podiumurile din Campionatul European, mai exact Cupa Abarth, alături de Andrea Nucita.”
6. Care sunt cele mai importante atribute pe care trebuie să le aibă cineva care dorește să practice acest sport?
“Să fie organizat, cel puțin partea de copilotaj presupune o organizare bună, să poată să facă mai multe lucruri în același timp, și deja cred că sunt două aspecte importante de la care se pleacă pe partea de copilotaj. Restul se dobândesc și se antrenează în timp, autocontrolul, stăpânirea de sine, dar și abilitatea de a reacționa constructiv în situații limită, dar acestea se pot cizela odată cu experiența.”
7. Ce activități ai în momentele din afara traseului?
“În tinerețe am practicat gimnastică și atletism. Acum, am business-ul meu, cu mai mulți angajați, și este principala activitate care ocupă mult timp. Pe lângă asta, mișcare simplă, merg la sală, schiez când am ocazia, dar timpul nu îmi permite să fac foarte multe. Ocazional, mai puțin decât în anii anteriori, sunt implicată și în conducere defensivă la Napoca Rally Academy, cu persoane private, firme dar și programe de educative în școli.”
8. Crezi că automobilismul sportiv are șanse să se afirme în fața altor sporturi în țara noastră?
“Eu cred că da, deși acest lucru depinde de felul în care media expune acest sport. Fotbalul este cel mai expus sport, dar cred cu tărie că putem ieși în față cu acest sport odată cu rezultatele etapelor internaționale. Anul acesta, Norbert Maior face performanță la juniori, deși are un buget limitat, și este greu să faci performanță fără buget. De asemenea, Simone Tempestini, care este probabil cel mai mediatizat, aduce o imagine importantă în media.”
9. Care sunt planurile pentru anul viitor?
“În acest moment este mult prea devreme pentru a discuta despre anul viitor, așteptăm să se termine acest an și vedem în pauza de iarnă ce proiecte avem.”