Autodriven a avut ocazia să stea de vorba cu Cristi Sugár, un pilot tânăr, promițător, care deja și-a adăugat în palmares trofee importante. Cristi are un entuziasm contagios și o pasiune autentică pentru mașini și competițiile de automobilism, așa că am decis să avem o discuție legată de aspectele importante ale acestui sport.

Am discutat despre ce înseamnă sportul cu motor în România și de ce nu are parte de promovarea pe care o merită. De asemenea, cititorii vor afla și ce pregătiri au loc înaintea unei etape și cât de important este să faci primii pași alături de cine trebuie în acest sport.

1. La ce vârstă ai început să ai contact cu motorsportul și cum ai avansat de-a lungul anilor?

“Primul contact l-am avut încă de când eram în clasele primare. Urmăream Formula 1, dar mai apoi în clasa a 8-a, diriginta mea participa la concursuri județene/locale de îndemânare și slalom și m-a chemat să fiu spectator. Acolo am văzut că era un concurent mai mic decât mine și am zis că aș putea participa și eu. Am concurat în județul Timiș, începând cu slalom paralel, în Campionatul Județean Timiș (2013-2016), în Campionatul Național de Slalom Paralel (2016-2017) și din 2018 am început în Campionatul Național de Raliuri. Această pasiune nu a fost indusă de părinți, nu am avut pe nimeni în familie pilot, copilot sau altceva, a venit din interior și am avut norocul să am parte de susținerea morală a lui Vali Porcișteanu. Părinții mă susțineau, atât moral cât și financiar, cât s-a putut. Pe Vali l-am cunoscut pentru că făceam portrete auto și Îi scrisesem pe Facebook că voiam să îl întâlnesc personal. Întâmplător, era chiar era la Timișoara atunci. Ne-am întâlnit la câteva raliuri unde am fost ambii spectatori. Văzând că îmi plac raliurile, m-a încurajat să particip mai departe în Campionatul Național de Slalom Paralel.”

2. Care consideri că sunt performanțele notabile din cariera ta?

“Ca și palmares, în 2018 ar fi titlul de Campion Absolut În Campionatul Național de Rally 2, Cupa Dacia în 2019, titlul de vicecampion la Cupa Dacia în 2020 și Cupa Peugeot în 2022.”

3. În ce constă pregătirea dinaintea unei curse?

“E mai complexă decât pare, toată lumea crede că mergem să concurăm în weekend și apoi așteptăm următoarea cursă. De fapt, plecăm de marți sau miercuri, în funcție de distanța parcursă pentru recunoașteri. Recunoașterile sunt foarte importante la un raliu și pot spune că orice detaliu contează. Este o informație de bază pe care ar trebui să o știe lumea, și bineînțeles sunt și alte pregătiri, de la colantarea mașinii la căutarea unei cazări. De înscrierea propriu zisă se ocupă copilotul. Săptămâna cursei e cea mai ocupată, și ultimele zile sunt cruciale, atunci trebuie puse la punct toate detaliile. Nu există timp liber în săptămâna cursei.”

4. Pentru a concura la nivel internațional, crezi că un pilot are nevoie de calități mai deosebite?

“Din păcate, nu ai nevoie, sau poate abilitatea de a te vinde ca brand sau de a găsi parteneri. Spun din păcate pentru că accesul se bazează pe bugetul pe care îl ai la dispoziție. Este un aspect pe care nu îl consider neapărat benefic, că nu trebuie să te califici pentru a participa mai sus.”

5. Crezi că se poate practica acest sport fără un ajutor financiar?

“Fără ajutor extern, nu prea. Bineînțeles contează și nivelul la care participi. Dacă participi la slalom paralel sau viteză în coastă, se poate, dar cu niște sacrificii și cheltuieli proprii. Dacă vine vorba de participări internaționale, sau un sezon întreg, cu o sumă provenită dintr-un salariu normal, nu cred că e posibil.”

6. Având în vedere experiența ta în motorsport, probabil ai și un pilot care te-a inspirat și care te-a influențat în carieră. Care ar fi acela?

“Sunt mulți pe care Îi admir, dar fără Vali Porcișteanu nu aș fi unde sunt acum, el e acel pilot pe care îl admir și care m-a ajutat foarte mult să ajung unde sunt acum.”

7. De ce crezi că automobilismul sportiv nu are parte de promovare ca în alte țări?

“Cred că e vorba de cultura noastră, dar și de vechimea și amploarea acestui sport în alte țări. Are vechime la noi, poate are chiar mai multă vechime decât în alte țări. De exemplu, în Polonia, sportul acesta are o amploare mult mai mare și este o țară cumva similară cu a noastră, dar mi se pare că nu există atâtea figuri la ei. Acolo, oamenii participa cu orice, oriunde, cum pot, la noi se investește mult în materialul de concurs, dar mai puțin în pregătirea noastră ca și piloți. De asemenea, nici în alte țări mai dezvoltate nu e mai ușor să îți faci un buget. E vorba de mentalitate și mi se pare un sport greu de înțeles, de explicat, iar adevărul e că ar fi necesar să aducem oamenii mai aproape, să simtă acest sport. Nu ai cum să explici în câteva cuvinte ce se întâmplă pe circuit. Sunt prea multe detalii și poate ar înțelege dacă ar fi prezenți acolo.”

8. Care sunt obiectivele tale pentru anul următor?

“Ne dorim foarte mult să incropim un buget pentru mai multe participări internaționale. Ar fi ideal un sezon în Campionatul European, dar încă rămâne la nivel de dorință, deși lucrăm, ne pregătim din timp, avem discuții cu partenerii actual și alții pe care Îi avem în vedere, însă nu putem spune că avem o baza solidă încă.”

9. Dorești să le transmiți ceva fanilor tăi și cititorilor noștri?

“Să fie cât mai aproape de noi. Bineînțeles, și online e important, dar e important să Îi vedem și la probe. Pe lângă mulțumirea sufletească pe care o ai când Îi vezi la probe, mi se pare că înțelegi mai bine sentimentul când participi fizic. Raliurile îți permit să fii mai aproape de acțiune, față de circuit unde accesul e mai restricționat. E un sport care necesită multe sacrificii, disciplină mai strictă, dar eu zic că e un sport frumos și nu am auzit pe nimeni să spună că nu a meritat. A meritat din plin orice efort.”