Automobilismul sportiv înseamnă dedicare. Nu doar față de competiții sau antrenamente, dar și față de mașină. Victoria nu poate fi obținută fără o grijă deosebită față de mașină, în condițiile în care această este supusă unui stres foarte mare, indiferent de traseu sau competiție.
Având experiență în karting, dar și la competițiile de viteză în coastă, Robert Barabas are și o pasiune pentru mecanică. A reușit să construiască o mașină aproape de la 0, reușind să dețină un exemplar unic în România, poate chiar și în lume.
Robert ne va vorbi în acest interviu despre ce înseamnă să te dedici, nu unui hobby, ci unei vieți petrecute în garaj. Este un exemplu de devotament care nu îți poate aduce decât admirație.
1. Cum a început cariera ta în motorsport?
“Cariera mea a început la 5 ani, atunci am avut primul contact, și a venit din familie. Tatăl meu a participat la karting de când îl știu, apoi a trecut la viteză în coastă și apoi circuit. La 5 ani m-a dus la Târgu Secuiesc și atunci am aflat ce înseamnă karting-ul. Mai târziu, am achiziționat un kart pentru mine și până la 18 ani am participat la competiții de karting an de an, am participat și pentru o echipă din Elveția, și am ajuns să am multiple titluri la karting, Abia la 18 ani am trecut la auto.”
2. Care au fost gândurile tale când ai început să concurezi serios?
“La 5 ani am fost la primele antrenamente, iar la 6 ani am participat pentru prima oară la un concurs. Prima cursă a fost la viteză în coastă la Râșnov, cu o Dacia Logan, apoi o etapă de cunoaștere. Loganul având motor de 1.6 nu era cine știe ce, dar a fost un prim pas reușit. Prima cursă, primele emoții, prima mașină, nu am cuvinte să descriu. Apoi am participat pe un Peugeot 206 și în cele din urmă am pilotat un Fiat 126, construit în garajele noastre, cu șasiu tubular, executat tot de noi, realizat de la 0. Am zis să apărem cu ceva inedit, și așa s-a născut Bușica, care are motor Hayabusa de motocicletă, tot proiectul fiind gata în 2017. Anul 2018 a fost an de teste, apoi în 2019 am ieșit campion național cu Fiat-ul. Apoi am fost relativ mulțumit cu această configurație. Fiat-ul a trecut prin multe schimbări, și acesta nu e sfârșitul. Avem în plan să scădem greutatea, dar motorul rămâne același, cel de 370 cai.”
3. Ce înseamnă din punct de vedere sportiv viața unui pilot de raliuri?
“Personal, nu mă pot dedica sportului atât de mult, mă implic mai degrabă pe partea mecanică. Asta nu ține de buget sau sponsori, este o pasiune foarte mare și pe lângă munca propriu zisă, mai este și partea de pregătire și sfaturi oferite altora. Încerc să concurez și eu, și e o plăcere când o fac, dar uneori pur și simplu nu se poate.”
4. Ce performanțe ai obținut de-a lungul timpului?
“Pe partea de karting, nu pot să zic exact, dar sunt multiplu campion național, la fiecare categorie am avut titluri naționale. Din 2019 nu am mai participat prea mult și nu am făcut un campionat complet dar poate anul viitor urmează o schimbare.”
5. Ce dificultăți ai întâmpinat de când concurezi?
“Sponsorii sunt greu de găsit astăzi, dar este și un sport destul de scump, ai de plată mult dacă vrei să fii în față, iar noi având pasiunea de a construi am avut parte de multe provocări de-a lungul timpului deoarece am vrut să avem ceva ce nu putem cumpăra. Am vrut să avem o mașină dezvoltată de noi și astfel au urmat multe nopți nedormite, teste, probleme, dar și soluții. Am ajuns campioni cu un astfel de automobil.”
6. Cum treci peste momentele mai puțin reușite sau de care nu ești foarte mulțumit?
“Când apar astfel de momente, când depui un efort financiar mai mare sau ești epuizat fizic și psihic, pe lângă faptul că este extrem de neplăcut, ai impresia că trebuie să abandonezi. Dormi, a doua zi te trezești odihnit, gândești la rece, te liniștești și continui. Te poți ajuta singur dacă ai parte de liniște.”
7. Care este cel mai mare idol din motorsport?
“Cred că tatăl meu, de la el știu tot ce ține de mașini, el m-a sprijinit și învățat, el m-a făcut cine sunt astăzi. Nu am un pilot preferat.”
8. Cu ce te ocupi în timpul liber?
“Care timp liber? Și atunci tot la garaj sunt, încercând să găsim ce putem îmbunătăți și construi. Dacă ai o pasiune de acest tip, marea parte a timpului e petrecut în garaj. Uneori, mai rar, merg la o plimbare, este nevoie și de momente de destindere.”
9. Ce planuri ai pentru anul viitor?
“Sper să reușesc să termin Fiat-ul ca să mă prezint la start și să particip la cât mai multe etape, la viteză în coastă sau Super Rally, nu m-am hotărât. Bineînțeles, ar mai fi în plan să construim o mașină cu care sperăm să participăm la Campionatul Național de Anduranță, pe circuit.”