Când ne gândim la o etapă de motorsport, primii care ne vin în minte sunt piloții care concurează, cei care urmează să aibă loc pe podium și să culeagă laurii victoriei. În spatele lor se află un întreg staff de oameni care au grijă de mașină, dar și o persoană care se ocupă de multitudinea de detalii de care pilotul nu se ocupă.

Acesta este copilotul, cel care reprezintă mâna dreapta a pilotului, care se ocupă de detaliile importante legate de traseu. Între pilot și copilot trebuie să existe o încredere imbatabilă, dar și o coordonare perfectă, dar e mai bine să lăsăm pe Andrei Pădure să ne spună mai multe în acest sens.

S-a apucat de motorsport de la o vârstă fragedă, a fost susținut de nume cunoscute din domeniu și în cele din urmă a decis să fie copilot. Andrei ne va povesti cum a început să practice acest sport, care este elementul esențial în relația dintre un pilot și un copilot și ce cuvinte de încurajare a pregătit pentru tinerii interesați de motorsport.

foto: Andrei Pădure împreună cu Eduard Crințoiu

1. De unde ai căpătat această pasiune pentru motorsport?

“Pentru mine, totul a început din întâmplare, nu am fost un mare fan al mașinilor când eram mic, asta până în punctul în care un fost pilot, prieten de familie, mi-a zis să mergem la curse, și am zis de ce nu? Era prima oară și eram foarte curios dacă îmi place sau nu. Am rămas marcat, plăcut impresionat și automat am zis că vreau să continui pe acest drum. Am început cu puțină mecanica, așa cum au început mulți, probabil, apoi am trecut pe partea de fotografie, alături de Flavius Croitoriu care îmi este prieten foarte bun, și am văzut că e greu să acaparezi piață ca nou venit, față de veterani. M-a atras și atenția faptul că toți că toți vor să fie piloți, dar nu era aceeași atracție și față de funcția de copilot. Am decis că vreau să rămân pe această ramură și să mă perfecționez.”

2. Există vreo persoană specială care te-a ajutat în decursul carierei?

“Pot să spun că am o lista mare de persoane care m-au ajutat, dar în primul rând, Vlad Colceriu și Sabrina Camarda. Sabrica m-a ajutat ca prim pilot și în ceea ce privește primele sfaturi, iar Vlad a aprofundat tot ce știam deja. În al doilea rând, este vorba de Eduard Crințoiu, un pilot deosebit căruia aș vrea să Îi mulțumesc în mod special.”

3. Ce sentiment ai avut în primele etape?

“Nu mi se părea real, în măsură în care eu am mai fost într-o mașină de curse, la o etapă de viteză în coastă, sau la teste, dar au fost momente, cum ar fi la Baia Mare anul trecut, când făceam recunoașteri, când am realizat că totul e real și am ajuns unde am vrut, a fost un sentiment aparte pe care nu știu unde îl mai poți întâlni.”

4. Ai avut parte de dificultăți la început? Dar în prezent?

“Dacă mă întrebi pe mine, nu prea am avut, dar au existat întotdeauna diferențe de încredere din partea pilotului sau unele lucruri pe care nu știam dacă le fac bine sau nu. Cu timpul poate unele sunt ok, dar nu le faci cum trebuie, și ai nevoie de susținere, de cineva care să te îndrume.”

5. Care consideri că trebuie să fie punctele forte ale unui copilot de raliu?

“În primul rând, să îți alegi un pilot care te înțelege și dacă există înțelegere într-o manieră mai mare decât pasiunea pe care o ai, adică o încredere reciprocă, cred că e cel mai important lucru pe care trebuie să îl aibă orice copilot.”

6. Ai avut ocazia să participi și în afara țării la evenimente?

“Momentan nu, dar vreau foarte tare. Cu toate acestea, m-aș gândi totuși, după 2 ani de activitate nu știu dacă pot spune că am experiența necesară pentru o etapă în afară. De obicei, în afară totul e la dublu, număr dublu de kilometri, stres dublu, o oboseală mai mare decât cea întâmpinată aici. M-aș gândi bine, dar aș vrea acest lucru.”

7. Care sunt competițiile la care iei parte în acest an?

“Am concurat la toate etapele din Swift Cup, în afară de Bacău, dar în rest am fost peste tot, la Iași, Cluj și Brașov. După ce se termină acest an competițional, pentru 2024 avem în plan să schimbăm și mașina, dar rămâne de văzut.”

8. Cum crezi că arată viitorul motorsportului în România?

“Dacă mă întrebi, ne îndreptăm cu pași mărunți către ce înseamnă o etapă cu potențial european. Dacă s-ar face o etapă cu potențial european, ar fi la Sibiu, Cluj și Brașov. Cu experiența pe care organizatorii au căpătat-o, dar și cu piloții care concurează, avem potențial mare și un campionat puternic cu oameni care merg tare și cu probe pe care nu le vezi peste tot.”

9. Ai câteva cuvinte de încurajare pentru tinerii care doresc să se apuce de acest sport?

“Îi sfătuiesc să aibă multă încredere în sine și multă răbdare, nu trebuie grăbite aspectele importante căci nu vor veni în mod pozitiv, chiar dacă vin repede, și foarte multă voință! Ca să fii la linia de start, ține de dorința și determinarea ta.”