Când vorbim despre piloţi cu experienţă, nu contează doar titlurile adunate sau cât de avansate sunt maşinile pe care le-a încercat. Experienţa, răbdarea şi anticiparea, reprezintă aspecte importante pe care le vei înţelege în timp. Ai parte de nervi tociţi, frustrare, poate chiar şi dorinţa să laşi totul baltă, iar când ajungi la acel nivel, să înveţi din greseli şi să ajungi puternic şi înţelept. Sună bine? E prea uşor de descris în comparaţie cu realitatea.

Cunoscut și ca Dodo, Alexandru Pițigoi este considerat unul dintre cei mai buni piloți ai României. El a concurat timp de 10 ani în Campionatul Național de Raliuri și a câștigat titluri importante precum cel de campion la Cupa Ford Ka, vicecampion în grupa A 2.0, vicecampion național al Grupei H, a turismelor modificate, dar şi titlul de campion la viteză în coastă de anul trecut.

Vom afla în acest interviu cum şi-a început cariera în motorsport, ce abilităţi sunt necesare unui pilot pentru a fi campion şi ce mesaj le transmite Alexandru piloţilor tineri, sau celor care se gândesc să se apuce de motorsport.

1. Cum a început aventura aceasta din motorsport?

“A început acum mult timp, când erau alte condiţii în acest sport. M-am apropiat de el în anii 80, când eram copil, tata a fost câţiva ani responsabil în Comisia Tehnică de la Federaţie din vremea aceea. Mergea la toate cursele în această calitate şi mă lua cu el, mie îmi plăcea enorm şi aşa m-am apropiat. Apoi, în 1999, când am şi început să particip, erau alte condiţii atunci, şi ca posibilităţi, şi ca discipline. Se păstrează, în mare și astăzi, adică erau raliuri şi viteză în coastă şi atunci, dar parcă şi costurile erau altele. Acum, lucrurile s-au diversificat, chiar şi pentru imagine sunt mai multe posibilităţi. Nu era internetul atunci, social media sau alte medii virtuale de promovare, totul era mai restrâns pe toate planurile.”

2. A fost greu la început? Pe partea financiară sau emoţiile dinaintea cursei.

“Din punct de vedere financiar a fost mereu o provocare, pentru fiecare. E o provocare să găseşti bani şi să strângi resursele necesare, nu a fost simplu vreodată. Chiar şi pentru debut, mi se pare că în prezent costurile sunt semnificativ mai ridicate ca altădată. E normal cumva, faţă de acum 20-25 ani. Totul se face mai profesionist acum, şi echipele din service sunt mai costisitoare, la fel şi logistica. Erau mulţi care încropeau, veneau cu mecanicii pe care Îi găseau, alţii mergeau cu maşina de raliu pe roţi până la destinaţie. Echipamentul de protecție era mai rudimentar și mai ieftin (de exemplu nu apăruse încă HANS-ul sau căștile foarte scumpe de carbon). Se poate face o comparaţie, dar domeniul în totalitatea lui e mai profesionist, mai dezvoltat, mai costisitor şi asta vine la pachet cu evoluţia.”

3. La ce competiţii participaţi?

“În acest moment, merg în România la viteză în coastă. Tot în acest an am fost şi la Rechbergrennen – etapă din Campionatul European de viteză în coastă și la cursa de la Redbullring din ESET CUP, ce face parte din FIA CEZ (Central European Zone) – campionat de circuit. Mai am în plan etape de Campionat European de viteză în coastă, vedem, poate circuit, dar nu ştiu exact. În trecut am mers la raliuri în mare parte, mai ales pentru că era cea mai prezentă şi dezvoltată disciplină din ţară. Alături de viteză în coastă, au reprezentat disciplinele de top la noi. Noi circuite nu am avut până recent, dar acum avem şi probabil că va fi o disciplină în creștere. Mașina cu care particip începând de acum 2 ani este construită de uzină pentru circuit, dar se pretează foarte bine și la viteză în coastă.”

4. Care sunt cele mai mari realizări de până acum?

“Am avut multe realizări, şi de moment, adică probe câştigate, podiumuri, dar şi de lungă durată, mai ample. Am avut mulţi ani propria echipă, iar performanţele obţinute de aceasta tot realizări le-aş numi. Au fost mai multe performante personale precum Cupa Ford Ka în 2000, dar și titlurile obținute cu echipa în mai multe sezoane. Bineînţeles, aici adaug şi titlul național de anul trecut la viteză în coastă, dar şi parteneriatul cu Porsche. Anul acesta, Porsche aniversează 75 de ani şi mă consider foarte norocos să fiu alături de ei.”

5. Ce calităţi sunt necesare pentru a fi un pilot bun?

“Ca în orice sport, dar mai ales în automobilism, depinzi mult de tehnică. Dacă e să mă refer la un pilot bun, pe lângă talent, îţi trebuie o foarte mare atenţie la detalii deoarece e un sport compus din multe amănunte importante. Fiind nativ rapid sau având talent, nu e suficient. Are mult de câştigat cel care e aplecat spre detalii şi are ambiţia de a le avea pe toate puse în ordine. Aici intră tot ce ţine de participarea la cursă, de acomodare, de testarea maşinii, de cunoaşterea traseului, chiar şi detaliile mai mici. Odihna sau poziţia în scaun, de exemplu, fac parte din acea categorie. Toate acestea fac un pilot să fie nu doar rapid, dar şi concentrat la ceea ce are de făcut.”

6. Când vine vorba de sponsorizare, care sunt şansele ca un brand mare să devin interesat?

“Greu de răspuns, cred că trebuie să identifici fiecare brand în parte ce vrea să comunice, şi să le oferi ce au în vedere, ce îşi doresc. Adică, să reuşeşti să fii pe direcţia brandului respectiv. Pentru brandurile mari, totul e măsurabil, nimic nu e la întâmplare şi totul trebuie să aibă o logică, adică totul este mai puţin emoţional. La un brand mai mic, privat, poţi spune că găseşti pe cineva cu atracţie faţă de acest sport sau să speri la o abordare mai personală, dar pentru unul mai mare, trebuie să oferi ceva cuantificabil care să se înscrie în strategia lui.”

7. Cum combinaţi motorsportul cu alte activităţi de zi cu zi? Ai timp şi de alte hobby-uri?

“Depinde de nivelul pe care îl practici, de implicare. În general, cei care practică sportul, în mare majoritate au şi alte preocupări, alt job, nu toţi, dar majoritatea au pentru că ăsta e contextul şi acestea sunt necesităţile. Puţini se pot întreţine doar din sport. Piloţii care îşi dedică timpul sau pentru care motorsportul este singura preocupare, sunt puţini, ca şi procent general în lume. Majoritatea au şi alte ocupaţii. Să te ocupi numai cu asta înseamnă că fie eşti pilot profesionist, fie îţi permiţi să faci numai asta.”

8. Care sunt planurile pentru acest an competiţional?

“Planul e acelaşi pe care l-am avut de la început. Să îmi apar titlul la viteză în coastă şi cum spuneam, să ajung la start măcar, la câteva etape din Campionatul European de viteză în coastă. Am fost în Austria şi sper să mai merg la încă două etape, sau măcar una.”

9. Ce mesaj puteţi transmite tinerilor piloţi care abia s-au apucat de motorsport sau celor care încă nu au curajul să încerce?

“Cred că cel mai important aspect pentru cei care vor cu adevărat să practice acest sport, este aibă un plan pe termen mediu-lung. E un sport unde contează să începi corect, de jos, din formule mai accesibile, ca să poţi avansa. Pentru cineva la început de drum, e important să meargă pe o maşină de nivel mai prietenos, pentru a învăţa şi avansa, şi să aibă răbdarea să treacă prin aceste faze pentru că experienţa, kilometrii şi mersul la curse sunt vitale pentru a putea avansa. Ar fi bine să nu sară etape, la început cel puţin.”